طاقة اكستون فان – موت في طبقة رقيقة من تيلوريد الكادميوم(CdTe)

محمد فاهود, مفيد عباس, بشار أحمد

Abstract


In this work the effect of self-action potential charge carriers has been studied in heterogeneous compound consisted of three layers' system on Wannier –Mott Exciton, the binding energy formula for light and heavy exciton in CdTe thin film deposited on CdS substrate has been readied.

Some Method approximations have been applied on light and heavy exciton binding energy ( ) Such as The Variational  Method and parabolic approximation for potential of holes. In this work has been illustrated the exciton roles conductivity current at the contact p-n in solar cells where the excitons have been decayed into free electrons and free holes.

تم نظرياً دراسة تأثير الكمون الذاتي لحاملة الشحنة على طاقة اكستون فان – موت (Wannier –Mott) في جملة مكونة من ثلاث طبقات رقيقة غير متجانسة، وتم الحصول على صيغ طاقة ارتباط الاكستون الخفيف والثقيل في طبقة رقيقة من تيلوريد الكادميوم (CdTe) على ركيزة من كبريت الكادميوم(CdS). تم استخدام بعض طرق التقريب في الحصول على طاقة ارتباط الاكستون الخفيف والثقيل  )كتقريب طريقة التغيير- وتقريب القطع المكافئ للطاقة الكمونية للثقب). تم في هذا العمل توضيح دور الاكستونات في امتصاص الضوء في الخلايا الشمسية، وتبين أن مساهمة الاكستونات في نقل التيار تكون عندما تتفكك الاكستونات عند منطقة الوصلة p-n الى ثقوب والكترونات حرة.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

هيئة التحرير , أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة