تقييم واقع إدارة النفايات السائلة في عدد من مشافي اللاذقية

هشام أبظلي, حسين جنيدي, محمد الخطيب, صبا حاتم

Abstract


Contamination resulted by hospitals wastewater is a major environmental and human health issue. Due to its significance, the competent authorities in Syria have set some regulations to ensure the safe management of liquid hazardous wastes discharged from hospitals. This study highlights these regulations and monitors reality of their implementation in a sample of Latakia hospitals using a questionnaire which was prepared depending on the content of related national guidelines.

It has been concluded that these regulations are just wards on paper, as there isn’t any kind of monitoring for the discharges from hospitals, so they could pollute the underground and surface water as the hospitals are not connected to any municipal treatment plant. There is need, in all hospitals, to apply the minimum practices for the safe management of their liquid wastes, till they could operate their own wastewater treatment equipment.

 

تشكل النفايات السائلة للمشافي خطورة على صحة الإنسان والبيئة بالنظر لما تحويه من مواد خطرة، وقد تصدت الجهات الحكومية ذات العلاقة لهذه المشكلة من خلال وضع التشريعات الصحية والبيئية التي تضمن الإدارة الآمنة لها، والتي تم تسليط الضوء عليها في هذه الدراسة ورصد واقع تطبيقها في عدد من مشافي اللاذقية. من خلال استبيان تم تصميمه بالاعتماد على التشريعات المذكورة والدليل الوطني للإدارة الآمنة لنفايات الرعاية الصحية.

وقد خلصت الدراسة إلى أن هذه التشريعات لا تزال حبراً على ورق إذ لا توجد مراقبة من أي نوع للنفايات السائلة الناتجة عن المشافي، وهي تصرف بكل ما تحمله من ملوثات ومخاطر مرافقة إلى الصرف العام لتصل إلى المياه الجوفية والسطحية. وتوصي الدراسة بضرورة تفعيل القوانين الوطنية ذات الصلة بحيث يتم تطبيق الحد الأدنى للمعالجة في البداية وصولاً إلى العمل على تصميم وإنشاء محطات معالجة مستقلة لكل مشفى تبعاً لحجمه وطبيعة المطروحات الناتجة عنه، ولاسيما أنه لا يوجد محطة معالجة مركزية في محافظة اللاذقية.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

هيئة التحرير , أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة