دراسة تحليليَّة للمشاكل الإنتاجيَّة والتسويقيَّة التي تواجه محصول البندورة المحميَّة في الساحل السوري

Authors

  • أبو العلاء زرقة
  • محسن جحجاح

Abstract

أُجري هذا البحث في الساحل السوري ( اللاذقيَّة وطرطوس ) ؛ إذ جُمعت البيانات البحثيَّة من (4) مناطق (طرطوس، بانياس، جبلة، القرداحة)، خلال الفترة 2011-2012، وتمَّ اختيار (20) قرية في المناطق المذكورة، مع اعتماد استمارة استبيان وأسلوب المقابلة الشخصيَّة لمُزارعي البندورة. أشارت النتائج إلى وجود ارتباط قوي جداً
(r= 0.968) بين الإنتاج كعامل تابع (y) والمساحة المزروعة على مُستوى الساحل السوري كعامل مُستقل (x)، في حين كان الارتباط متوسط (r= 0.620) بين الإنتاجيَّة كعامل تابع (y) والمساحة كعامل مُستقل(x).

وأظهرت النتائج أيَّضاً أنَّ (72.98%) من البندورة المحميَّة في الساحل السوري تُسُّوق إلى سوق الهال، في حين أنَّ (22.07%) من الإنتاج يُسُّوق إلى معامل الكونسروة، و (4.95%) يُسُّوق إلى معامل الفرز والتوضيب بُغية التصدير الخارجي.

وفيما يتعلَّق بالمشاكل الإنتاجيَّة التي تُواجه مُزارعي البندورة، جاءت مُشكلة أسعار مُستلزمات الإنتاج في المرتبة الأولى وبنسبة 30% من إجمالي العيّنة المدروسة، في حين جاءت مُشكلة توفُّر السيولة اللازمة بالمرتبة الثانية، وبنسبة 23%، ومشكلة الآفات الزراعيَّة بالمرتبة الثالثة، وبنسبة 20%. أمَّا بالنسبة للمشاكل التسويقيَّة فقد توصَّلت الدراسة إلى أنَّ مُشكلة تحكُّم السماسرة والوسطاء كانت أكثر المشاكل التي تواجه مُزارعي البندورة ؛ إذ إن 23% من المُزارعين الذين تمَّت مُقابلتهم يُعانون من هذه المُشكلة، في حين أنَّ 20% من المُزارعين يُواجهون مُشكلة ارتفاع أسعار العبوات، و 19% من المُزارعين يُواجهون مُشكلة موسميِّة الإنتاج. وأشارت نتائج تحليل التكاليف التسويقيَّة إلى أنَّ التكاليف التسويقيَّة لتاجر التجزئة جاءت بالمرتبة الأولى، وبلغت نحو (2.5 ل.س/كغ)، تلتها التكاليف التسويقيَّة للمُنتج، وبلغت نحو (2.23 ل.س/كغ)، ثمَّ التكاليف التسويقيَّة لتاجر الجُملة ؛ إذ بلغت (0.5 ل.س/كغ).

 

This research was done at Syrian coast (Lattakia and Tartous) where the research information were gather from 4 distributor area in (Tartous, Banias, Jableh, Kerdaha) during the period 2011-2012. (20) areas were choosed and Questionnaire was used with personality interview form for tomato farmers. The results signed to presence very strong correlation (r = 0.968) between production as dependent variable (y) and planted area at Syrian coast level as independent variable (x), whereas correlation was average (r = 0.620) between productivity as as dependent variable (y) and area as independent variable (x).

The results also signed that (72.98%) of producing protectorate tomato was being marketed to wholesale market, whereas (22.07%) of production was being marketed to tomato past factories, (4.95%) was being marketed to processor factories for exterior export.

For productive problems which face farmers of tomato, the price of  production requirements had the first position farming 30%, whereas problem of available necessary money had the second position farming 23% , and agriculture lesions had the third position farming 20%. For marketing problems, the study had found out that problem of brokers and middlemen domination was the biggest problems which face farmers of tomato so that 33% of farmers who we met suffer from this problem, whereas 20% from farmers are facing high price of container problem, and 19% of farmers are facing seasonal production problem. And results of analysis of marketing costs signed that marketing costs for shopkeeper had  the first position farming (2.5 sp/kg), then marketing costs for producer had the second position farming (2.23 sp/kg).

Downloads

Published

2013-07-14

How to Cite

زرقة أ. ا., & جحجاح م. (2013). دراسة تحليليَّة للمشاكل الإنتاجيَّة والتسويقيَّة التي تواجه محصول البندورة المحميَّة في الساحل السوري. Tishreen University Journal -Biological Sciences Series, 35(6). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/bioscnc/article/view/159

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>