تقدير الكفاءة التسويقية لمحصول الكمون البعل في منطقة المالكية(محافظة الحسكة)

عفراء سلوم, شباب ناصر

Abstract


يهدف البحث إلى تقدير الكفاءة التسويقية لمحصول الكمون البعل في منطقة المالكية(محافظة الحسكة)، بغية التوصل إلى تقدير دوال التكاليف التسويقية الكلية والمتوسطة والحدية والحجوم الاقتصادية للكميات المسوقة من الكمون. تكمن المشكلة الرئيسة للبحث في ارتفاع التكاليف التسويقية للكمون. نفذ البحث استناداً إلى بيانات مقطعية تم جمعها من عينة عشوائية لبعض مزارعو وتجار الكمون في منطقة المالكية(88 مزارعاً من 24 قرية، و12 تاجر كمون)، واعتمد في تنفيذ البحث اسلوب التحليل الارتدادي ذو المعادلة الواحدة، لتفسير العلاقة ما بين الكميات المسوقة من الكمون كمتغير مستقل، وقيمة التكاليف التسويقية له كمتغير تابع. بينت نتائج التحليل أن قيمة معامل التحديد(R Square) بلغت نحو0.841، وهذا يعني أن الكمية المسوقة من الكمون تفسر84.1% من التغيرات التي تطرأ على التكاليف التسويقية للكمون، كما بينت نتائج التحليل الاقتصادي القياسي وجود انحرافات بين الكميات المسوقة من الكمون، وحجم الكميات المسوقة المثلى نتيجةً لارتفاع التكاليف التسويقية الكلية، والتكاليف الوسطى، والتكاليف الحدية للكميات المسوقة، أي زادت الكلفة الراهنة لتسويق الكيلوغرام الواحد من مادة الكمون، عن نظيرتها المحققة للكفاءة التسويقية بمقدار(2.1)ل.س/كغ، كما بينت نتائج تطبيق معادلتي قياس الكفاءة التسويقية(التي اعتمدت على إجمالي التكاليف الإنتاجية، والتكلفة التسويقية الراهنة لمحصول الكمون، وسعر مبيع الكيلوغرام الواحد منه)، بأن قيمة الكفاءة التسويقية بلغت نحو 88.29% و50.53% تبعاً لمؤشري الكفاءة التسويقية(المعادلتين رقم 1 و2) على التوالي، في حين بلغت قيمة الكفاءة التسويقية(التي اعتمدت على إجمالي التكاليف الإنتاجية، والتكلفة التسويقية المثلى لمحصول الكمون، وسعر مبيع الكيلوغرام الواحد منه)، نحو 90.54% و52.73% تبعاً لمؤشري الكفاءة التسويقية (المعادلتين رقم 1 و2)على التوالي، وخلص البحث إلى مجموعة من التوصيات كإحداث هيئة تسويقية تشرف على عمليات بيع وتسويق مجموعة النباتات الطبية والعطرية، ومراقبة الأسواق منعاً للاحتكار، وتحسين أداء الوظائف التسويقية التي يقدمها التجار عند تسويق المنتجات الطبية والعطرية، بهدف تخفيض تكاليفها التسويقية، وإيصالها إلى المستهلكين بأفضل الأسعار.
The research aims to estimate the marketing efficiency of rain-fed cumin crop in Malikya area (Al-Hassaka governorate),this in order to reach the estimation of the total costs of marketing functions, medium and marginal costs, and estimate the economic volumes of marketed quantities of cumin. This study main problem lies in the search for high marketing costs of latency. Find carried out based on cross-sectional data, that were collected from a random sample of some cumin farmers and traders in Malikya area (88 farmers from 24 villages, and 12 trader cumin), And adopted in the implementation of research analysis method rebound with a single equation, to explain the relationship between marketed quantities of cumin as an independent variable, and the value of its marketing costs as the dependent variable. Results of the analysis showed that the value of the coefficient of determination (R Square) amounted to 0.841, and this means that the quantity of marketed cumin explain 84.1% of the changes in the marketing costs of cumin, The results of econometric analysis also showed the presence of deviations between marketed quantities of cumin, and the size of optimal marketed quantities due to higher overall marketing costs, medium costs, and marginal costs for the quantities marketed, means increased current cost of marketing for one kilogram of cumin, from those achieved for marketing efficient g by (2.1) SP / kg, furthermore, the application results of equations, measuring marketing efficiency (which relied on total production costs, the current cost of marketing the crop cumin, and the selling price per kilogram of it) showed that, the value of marketing efficiency amounted to about 88.29% and 50.53% depending on the indices marketing efficiency (equations 1 and 2 ) respectively , While the value of marketing efficiency (which relied on total production costs, and the optimum marking cost of the cumin, and the selling price per kilogram of it), about 90.54% and 52.73% depending on the indices marketing efficiency (equations 1 and 2), respectively, The research found a set of recommendations, such as establishing a marketing institution that oversees the operations of sale and marketing of medicinal and aromatic plants Group, and market surveillance in order to prevent monopoly, and improve the performance of marketing functions that traders provide when marketing of medicinal and aromatic products that, in order to reduce the costs of marketing, and delivery to consumers at the best prices.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.