دراسة تحليلية لأثر استخدام البدائل السمادية في زيادة إنتاجية الزيتون في محافظة اللاذقية "الكمبوست أنموذجاً"

ابراهيم صقر, سوسن هيفا, علي احسينه

Abstract


تكمن المشكلة البحثية في نقص العناصر الغذائية للتربة, التي أثرت سلبًا على خصوبتها, في وقت تزايدت فيه أسعار الأسمدة الكيماوية, وتكاليف نقلها بشكل ملحوظ, فضلًا عن عدم استخدام بدائل سمادية أكثر وفرةً, وعليه فإنّ هذا البحث يهدف إلى دراسة واقع إنتاج الزيتون في سورية بشكل عام, وفي محافظة اللاذقية بشكل خاص, إضافةً إلى كيفية استخدام بقايا تقليم الزيتون التي لم يتم استثمارها من قبل المزارعين في إنتاج الكمبوست, كما يهدف إلى تحليل وتقويم أثر استخدام الكمبوست في زيادة إنتاجية الزيتون, وقد تمّ الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي في وصف وافع إنتاج الزيتون ومخلفاته الثانوية في محافظة اللاذقية, ورصد المعطيات الكمية وتحليلها, حيث شمل مجتمع البحث المزارعين الذين استخدموا الكمبوست المصنّع من مخلفات الزيتون الثانوية في تسميد أراضيهم, والبالغ عددهم(575) مزارعًا, وتمّ الحصول على المصادر الأولية من خلال استمارة بحثية موجّهة للمزارعين المذكورين, أمّا المصادر الثانوية فتمّ الحصول عليها من خلال المراجع والإحصائيات المتوافرة لدى  جامعة تشرين و المركز العربي لدراسات المناطق الجافة والأراضي القاحلة (أكساد) ووزارة الزراعة والاصلاح الزراعي و مديرية زراعة اللاذقية.

وقد أظهرت نتائج تحليل معطيات البحث إلى أنّ أكثر من 62% من مزارعي الزيتون لا يستخدمون الكمبوست في تسميد أشجار الزيتون, ممّا يلقي هذا الأمر على عاتق الوحدات الإرشادية جهوداً مضاعفةً لنشر التوعية الثقافية الزراعية التي تحثّ فيها المزارعين لاستخدام الكمبوست كبديل عن الأسمدة الكيميائية لما له من دور مهم في رفع إنتاجية (غلة) الزيتون.كما تبيّن إحصائيًا أنّ زيادة متغير الكمبوست كمتغير مستقل بمقدار 1كغ يؤدي إلى زيادة الإنتاجية كمتغير تابع بمقدار 0.32 كغ/شجرة, وذلك عند مستوى معنوية 5%.

The research problem is the lack of soil nutrients, which have negatively affected their fertility, while the prices of chemical fertilizers have increased significantly, and their transport costs, as well as the use of more abundant fertilizer alternatives. Including the remains of olive trim that have not been optimally exploited by farmers. Therefore, this research aims to-Studying the reality of olive production in Syria in general and in Lattakia Governorate in particular.-Analysis and evaluation of the use of compost in increasing olive productivity.

Depending on the descriptive analytical approach to describe the most profitable olive production and secondary residues in the province of Lattakia.

The research community included farmers who used the compost made from secondary olive residues to fertilize their land of 575 farmers. The primary sources were obtained, Through a research questionnaire addressed to the farmers mentioned, and the secondary sources were obtained through the references and statistics available at: Tishreen University - Arab Center for the Studies of Arid Zones and Drylands (ACSAD) - Ministry of Agriculture and Agrarian Reform - Agriculture Department of Lattakia.

The following conclusions have been reached: More than 62% of the sample farmers do not use compost to fertilize olive trees. This leads to the extension units exerting double efforts to spread an agricultural culture in which farmers are urged to use compost as an alternative to chemical fertilizers, which has a role in raising olive productivityStatistically, the increase of the compost variable as a dependent variable by 1kg increases productivity as a dependent variable by 0.32 kg/ tree at a significant level of 5% .


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.