دور القيادة الفعالة لفرق العمل في تعزيز التعلم التنظيمي دراسة ميدانية في جامعة تشرين

كندة ديب, علي البهلول

Abstract


هدف البحث إلى دراسة العلاقة بين دور القيادة الفعالة لفرق العمل من جهة، وبين تعزيز التعلم التنظيمي في جامعة تشرين من جهة ثانية، حيث قام الباحث بتوزيع استبانة على عينة من الكليات النظرية والتطبيقية في جامعة تشرين بلغت (240) استبانة تم استرداد (230) استبانة منها. ولاختبار العلاقة قام الباحث باستخدام اختبار T ستيودنت لعينة واحدة، وكذلك معامل ارتباط بيرسون.
توصل البحث من خلال الدراسة إلى أن هناكارتفاع في مستوى القيادة الفعالة في الكليات محل الدراسة، وكذلك ارتفاع في مستوى كل من التعلم أحادي وثنائي الحلقة في الكليات محل الدراسة.
كما توصل البحث إلى وجود علاقة معنوية بين القيادة الفعالة لفرق العمل، والتعلم التنظيمي في جامعة تشرين، وبالتالي وجود دور للقيادة الفعالة لفرق العمل في تعزيز التعلم التنظيمي في الكليات النظرية، والتطبيقية في جامعة تشرين. وخلص البحث إلى مجموعة من التوصيات والمقترحات من شأنها أن تسهم بشكل إيجابي بدور القيادة الفعالة لفرق العمل في تعزيز التعلم التنظيمي.
The research aims to study the relationship between the role of effective leadership of the work teams on the one hand, and between the promotion of organizational learning in TISHREEN University, on the other hand, where the researcher distributed a questionnaire to a sample of theoretical and applied colleges in TISHREEN University amounted to (240) questionnaire was recovered (230) questionnaire Including. To test the relationship, the researcher using the Student T test for one sample, as well as the Pearson correlation coefficient.
The research by the study that there is a rise in the level of effective leadership in colleges under study, as well as a rise in the level of each of single and dual-loop learning in colleges under study.
The research concluded that there were significant relationship between effective leadership of the work teams, and organizational learning at TISHREEN University, and thus the existence of the role of effective leadership of the work teams in promoting organizational learning in theoretical and applied colleges in TISHREEN University. The research found a set of recommendations and proposals that will contribute positively to the role of effective leadership of the work teams in promoting organizational learning.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.