دراسة أثر العوامل الاجتماعية في تصنيف الإنفاق الاستهلاكي في سورية خلال الفترة الممتدة (2000-2010)

عبد الهادي الرفاعي, نبال دخول

Abstract


هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أياً من العوامل الاجتماعية المأخوذة في الدراسة تؤثر بشكل معنوي في التصنيف، وأياً منها تؤثر بشكل غير معنوي، كما هدفت إلى تصنيف الإنفاق الاستهلاكي للأسرة باستخدام التحليل متعدد المتغيرات.
وكانت أهم النتائج: إمكانية تصنيف الإنفاق الاستهلاكي للأسرة في ثلاثة مستويات (عال، متوسط، منخفض)، ووجود أثر معنوي لكل من المتغيرات (نسبة السكان الحضر من مجموع السكان، المستوى التعليمي جامعي فأكثر، عدد السكان في سن الزواج والمتزوجين) في تصنيف الإنفاق الاستهلاكي للأسرة، وعدم وجود أثر معنوي لكل من المتغيرات ( (المستوى التعليمي : ابتدائية فما دون، إعدادية، ثانوية، معاهد متوسطة)، السكان عازبين، المطلقين أو الأرامل) على تصنيف الإنفاق الاستهلاكي للأسرة.
This study aimed at using Multi-Variables Analysis in classifying household spending in Syria and identifying which of the social factors considered in the study influence significantly this classification and which do not.
The most prominent results were: the possibility of classifying household spending into three levels (high, medium and low), there is a statistical significance of the factors (the percentage of urban population to total population, university education and above, number of married people and those in marriage age ) on the household spending classification. There is no statistical significance of the factors (educational levels below university education, non-married people, divorced or being widowed) on the household spending classification.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.