واقع التعليم المستمر وانعكاسه على المستوى المهني و الشخصي للمعلم في سورية دراسة ميدانية على مرحلة التعليم الأساسي في محافظة اللاذقية

عبد الهادي الرفاعي, قصي حمود

Abstract


هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى تقييم معلمي التعليم الأساسي في محافظة اللاذقية للتعليم المستمر الذي تنتهجه وزارة التربية للنهوض بالمستوى المهني و الشخصي للمعلم ، و الذي تم اختصاره في الدورات التدريبية على المناهج الجديدة ، من خلال أربع محاور للتقييم هي ( تخطيط الدورات التدريبية ، محتوى الدورات التدريبية
تنفيذ الدورات التدريبية ، المستوى المهني و الشخصي للمعلم ) . و معرفة الفروق بين متوسط إجابات أفراد العينة في هذه المحاور .

استخدمنا في هذا البحث المنهج الوصفي التحليلي، و اعتمدنا على الاستبانة لمعرفة آراء المبحوثين ، من خلال سحب عينة عشوائية تضمنت 385 معلم و معلمة من مرحلة التعليم الأساسي في محافظة اللاذقية . ثم تفريغ الاستجابات بواسطة البرنامج الاحصائي SPSS.23 ، و تحليل البيانات ، و استخلاص النتائج التي كان من أهمها ما يلي :

- الدورات التدريبية لم تحقق الأهداف المرجوة منها في تطوير المستوى المهني و الشخصي للمعلم ، بسبب ضعف التخطيط لهذه الدورات ، و المحتوى التقليدي ، و عدم تنفيذها بالطريقة المخططة . حيث جاءت درجة تقييم المعلمين ضمن عينة البحث لجميع هذه المحاور ضمن المجال القليل .

The objective of this study was to assess the assessment of the teachers of basic education in Lattakia To lifelong learning , adopted by the Ministry of education to improve the professional and personal level of the teacher , which was shortened in training courses on new curricula , through four of assessment ( planning of training courses- courses content – implementation of training courses – the professional and personal level of the teacher) to find the differences between the average responses of the sample members in these axes .

- In this research we used the analytical descriptive method , and we relied on the questionnaire to know the views of the respondents , through the withdrawal of teachers from the basic education in Lattakia , and then unloading the responses by statistical program SPSS.23 , and analyze the data , and extract the results . whichever is the most important :

- Training courses didn't achieve the desired goals in the development of theprofessional and personal level of the teacher , due to poor planning of these courses , and traditional content , and don't implemented in the planned manner , where the degree of evaluation of teachers within the sample of all these topics in the level of little .


References


- أبو عطوان ،مصطفى – معوقات تدريب المعلمين أثناء الخدمة و سبل التغلب عليها بمحافظات غزة . بحث ماجستير، الجامعة الإسلامية ، فلسطين ، 2008، 188 .

- الشامي ، سالم الراشد – قياس أثر التدريب في أداء العاملين . مجلة جامعة تشرين – سورية ، العدد:1، المجلد 31: ، 2009 ، ص 135-154 .

- عبد السميع ، مصطفى ؛ جوالة ، سهير – إعداد المعلم و تنميته و تدريبه . ط1 ، دار الفكر للنشر و التوزيع ، الأردن ،2005 ، 135 .

- عبد العظيم ، عبد العظيم – التعليم المستمر و التنمية المستمرة في الاتحاد الأوروبي . بحث مقدم إلى المؤتمر الدولي الأول لعمداء الدراسات العليا و البحث العلمي ، جامعة الأقصى ، فلسطين ، 24-26 كانون الأول ، 2012 ، 25 .

– عبد المنعم ، جمال – تأهيل و تدريب المعلمين في المملكة العربية السعودية . مجلة التربية و التنمية – مصر، العدد : 22 ،2001 ، ص42-65 .

– الكسواني ، عبير – بناء أنموذج لتطوير مناهج الاقتصاد المنزلي في التعليم الثانوي الشامل المهني بما يتوائم مع متطلبات الاقتصاد القائم على المعرفة و سوق العمل الأردنية . اطروحة دكتوراه ، جامعة عمان العربية ، الأردن ، 2005 ، 278 .

– الهدي ، عوض الله محمد – دور التدريب في أداء العاملين . بحث ماجستير ، جامعة الإمام المهدي ، السودان ، 2017 ، 178 .

- المعهد الوطني للتعليم – ممارسات المعلم التعليمية . مؤتمر القمة العالمي للأفكار في التعليم ، سنغافورة ، 2014 ، 117 .

- العلي ، ابراهيم- كيفية حساب حجم العينة n من مجتمع طبيعي حجمه N عنصر . 2017. www.DR-ALALI.com

المراجع الأجنبية :

-BHOTE.K- effectiveness of blended learning in initial teacher education in lifelong learning . department of education , university of oxford,UK,20.

- DOLAN.A – reforming teacher education in the context of lifelong learning: the case ofthe BED degree programme in Ireland. European journal of teacher education, Vol:35,No : 4 ,2012, 463-479 .

- HATTIE.J – visible learning, A synthesis of over 800 meta- analyses relating to achievement , Rutledge , London , 2009 , 33 .

- KUSHAIRI.N – teachers and lifelong learners and learning identity in Malaysia . paper presented at the British educational research association annual conference , university of Manchester,2-5 September , 2009 , 21 .

- NIEMI.H – why from teaching to learning . European educational research journal , Vo:8, No :1 , 2009 , 35 .

- PETER.K ; GEORGE.P – building a learning and training culture. The experience of fiveOECD countries . National center for vocational education research , Australia , 2013 , 65 .

- Education Queensland- Professional standards for teachers . 2005 , 32 .

- PANJAN.N ; RAHMAN.N – role of teacher in enhancing learning achievement of child . teachers college press , New york, 16 .

– ROPPINS.A – unlimited power . jarir book store , 2001 , www.jarirbookstore

- SACHS.J – professional standards : quality teachers for the future , keynote address presented at sharing experience , hosted by NIQTSL ,Hilton hotel , Melbourne, August 21, 2005,26 .

– SCHUETZE.H.G – international concepts and agendas of lifelong learning . A journal of comparative and international education, Vo:36, No: 3,2006 , 289 – 306 .

– UNESCO- continuing education , new policies and direction, Bangkok , Thailand , 2011 , 115 .

– YANG.J,SCHNELLER. C , ROCHE.S – the role of higher education in promotinglifelong learning , UNESCO institute for lifelong learning, Hamburg, Germany , 2015 , 198 .


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

هيئة التحرير ,أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة