الاختيار الأمثل لأماكن توضع المزارع الريحية البحرية في المياه الإقليمية السورية

كميل بوراس, رامز بربهان

Abstract


نتيجة لتزايد الطلب على الطاقة وخاصةالطاقة الكهربائية، اتجهت جميع دول العالم إلى الاعتماد على الطاقة البديلة بدلاً من الطاقة الأحفورية ،ومن هذه الطاقات البديلة طاقة الرياح التي يتم توليدها عن طريق إنشاء مزارع ريحية، تحتوي على عدد كافٍ من المراوح الهوائية حسب الطاقة المطلوبة .
ونحن في سورية لا نعتمد علىهذه الطاقة البديلة ، لذلك قامت وزارة الكهرباء بالمشاركة مع الأرصاد الجوية برسم و إصدار أطلس الرياح في الجمهورية العربية السورية حيث توزعت في خمس مناطق على البر ، وحددت كمية الطاقة التي من الممكن أن تتولد عنها ،دون أن تؤخذ المياه الإقليمية السورية والرصيف القاري المقابل للشواطئ السورية بعين الاعتبار.
تم في هذا البحث رسم وتحديد وإنشاء خارطة استثمارية خاصة بالمزارع الريحية على الشواطئ السورية ، تتمركز في المناطق التالية: .1منطقة رأس البسيط . .2 منطقة الصنوبر..3 منطقة الحميدية .
وذلك بعد أن تم رصد الرياح والتيارات والقوى الهيدروديناميكية في البحر ، كونهمامتطلبات هامةيجب الأخذ بها عند تصميم أساسات وركائز المراوح الهوائية البحرية ، فيالأماكن التي يمكن أن تقام عليها المزارع الريحية لتوليد طاقة كهربائية إضافية نظيفة و صديقة للبيئة.
As a result of the increasing demand of energy especially the electricity , all countries in the world headed towards depending on the alternative energy instead of the fossil one , one of these alternative energy is the wind energy which is generated by wind farms include a sufficient number of aerobic fans according to the required power .
In Syria , We don't deepened on This alternative energy , but the ministry of electricity with meteorological drew and issued atlas of the wind in Syria. These forms are distributed in five regions on the mainland according to the energy that could be generated, without taking the Syrian territorial water and the continental shelf opposite the Syrian shores into account.
So that we worked on drawing, identifying and creating an invest mental map for wind farms on the Syrian shores situating at the following locations: 1.Raas Al-Bassit، 2- Al-Snober،3- Al-Hamidieyd
After monitoring the wind ,currents and the hydrodynamic effects and forces in the sea as important requirements which are taken into account for designing the foundations and bases of the offshore wind fans to choose the best places for building the offshore wind farms to give additional electrical energy , clean and friend of the environment.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.