استخدام الخوارزمية الجينية في التصميم الأمثل لعمود معدني رقيق الجدران خاضع لقوة محورية

بادية حيدر

Abstract


تستخدم منتجات الفولاذ الرقيق على نطاق واسع في صناعة البناء حيث يتم تشكيلها على البارد من صفائح فولاذية ذات سماكات موحدة. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد المقطع الأمثل لعمود معدني مصنوع من فولاذ رقيق الجدران ومسحوب على البارد مقطعه C مع شفة معرض لعدة مستويات من القوى المحورية باستخدام الخوارزمية الجينية.
توصل البحث إلى أن الخوارزمية الجينية قادرة على حل مسألة التصميم الأمثل للعمود المدروس بكفاءة عالية ودقة. كما توصل إلى أن القيد المتعلق بالتحنيب الفتلي الانعطافي بالإضافة إلى التحنيب الكلي باتجاه x هما القيدان المسيطران في حالة الارتفاعات الكبيرة.
توصي الدراسة بإعادة دراسة المسألة بحيث تصبح متعددة الأهداف وذلك بإضافة تابع هدف جديد إليها وهو التحنيب الكلي بالاتجاهين x,y.
Thin walled Steel products are very much used in the construction industry, where it is cold formed from uniform thickness steel plates. This study aims at determining the optimal section of cold formed thin walled lipped C compressed member under the effect of several levels of axial force using Genetic Algorithm.
The research found that the genetic algorithm is able to resolve the issue of the optimal design of studied column with high efficiency, accuracy. Also it found that the torsional flexural buckling constraint and the overall buckling constraint in x-direction are the effective constraints in case of long height.
The study recommends restudying the same issue as a multi objective optimization problem by adding additional objective functions which are the overall buckling in x&y directions.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.