تطبيق تقنيات الاستشعار عن بعد ونظام المعلومات الجغرافي في التحديد الدقيق لمواقع تآكل أنبوب النفط الواصل بين مصبي بانياس وطرطوس النفطيين

أحمد سلامة, مضر صارم, طارق عياشي

Abstract


تعتمد شركات نقل النفط، في صيانة الأنابيب على عمليات المسح الداخلي للأنابيب، من خلال جهاز التفتيش الفني (Smart Pig)، الذي يقوم بتحديد مناطق التآكل الخارجي والداخلي للأنابيب، ويوصف هذه المناطق من حيث خطورتها وموقعها. لكن عندما يقوم عمال الصيانة بالتوجه إلى مكان التآكل لإجراء الصيانة، تحصل أخطاء في تحديد مكان الحفر للوصول إلى العطل بحدود 50 متر على الأقل، مما يعقد عملية الصيانة ويؤخرها ويزيد التكلفة، وقد يؤدي إلى تسرب المادة وتوقف الخط عن العمل لفترة أطول.
ومن هنا كان بحثنا باستخدام تقنيات الاستشعار عن بعد (Remote Sensing) ونظام المعلومات الجغرافي (GIS) كإضافة جديدة لعملية التفتيش الفني، تساعد فيالتحديد الدقيقلأماكن التآكل، وتحقيق عملية الإدارة السليمة، مما يساعد أصحاب القرار على اتخاذ القرار المناسب، وتوجيه فرق الصيانة بسرعة لمكان الضرر، كما تبين أن قواعد البيانات التي يتيحها نظام الـGIS تزيد الوثوقية وتشكل قاعدة بيانات فريدة وآمنة، وتسهل عملية الوصول إلى بيانات الخط الخاصة بالتآكل، مما يقلل من الهدر في الجهد والوقت.
The maintenance of oil pipeline depends on the internal inspection operations through technical inspection device (named Smart Pig), which determines the external and internal corrosion areas of the pipelines and describes these areas in terms of their locations. But when doing the maintenance, the errors in locating the corrosions might be about 50 meters at least, which complicates the maintenance, delays this process, increases the cost, and it may lead to oil leakage and the line may stop.
Hence, in our research we use remote sensing (RS) techniques and geographic information system (GIS) as additional operations with the inspection device in locating the corrosion accurately and achieving integrity management. This helps decision-makers for taking the right decision and directing maintenance teams to quickly place the damage. The databases offered by the GIS system increases the reliability and makes easy access to the data which reduces the wasted time and effort.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editor in chief: Prof. Dr. Hani Chaaban

Editorial Board ,Secretary Editor:Dr. Amir Tfiha