تحديد مستويات الخدمة على الطرق الشريانية المحيطة بمركز مدينة اللاذقية

Authors

  • شذى اسعد
  • غدير منصور

Abstract

يقدم هذا البحث تقييماً لمستويات الخدمة على الشوارع الشريانية التي تصب في مركز مدينة اللاذقية والتي تعد محاور ربط رئيسية للحركة بين المناطق والتجمعات الرئيسية المختلفة في المدينة. لذلك فإن تحسين الوضع المروري على هذه الشوارع سيكون له تأثير كبير على رفع مستوى الخدمة وما يصاحبه من زيادة في السرعة وتخفيض في الضياعات الزمنية وأزمنة التأخير، بالإضافة إلى تقليل الانبعاثات وحوادث السير.

أجريت الدراسة في هذا البحث على ستة شوارع محيطة بمركز مدينة اللاذقية لتعيين مستوى الخدمة عليها، وقد تم استخدام العربة المتحركة في القياس وتم القيام بالعديد من الرحلات خلال فترة الذروة وخلال فترة الجريان الحر من أجل قياس سرعة الجريان الحر وأزمنة الرحلة والسرعة الوسطية.

تم تقسيم الشوارع إلى عدد من القطاعات وتم استخدام الطريقة الحقلية والطريقة التحليلية المتبعة من قبل دليل سعة الطرق HCM2000 لتعيين مستوى الخدمة وأخيراً مقارنة النتائج.

أظهرت هذه الدراسة تدني مستوى الخدمة على أغلب القطاعات، كما أظهرت وجود اختلافات في قيمة مستوى الخدمة بين الطريقتين الحقلية والتحليلية، وأكدت على ضرورة اتخاذ الإجراءات الملائمة لرفع مستوى الخدمة على شوارعها.

This research offers assessment of the urban streets in Lattakia city center. These arterials form main traffic links between major regions. Therefore, Traffic improvement on these streets will have great effect on improving level of service (LOS), increasing speeds, decreasing delay time, decreasing the emissions and traffic accidents.

This research was done on six streets surrounding Lattakia city center for defining LOS. Floating vehicle was used in this study. Many trips were executed during free flow and peak periods for measuring free flow speed, Travel time and average speed.

Every street was divided into many sections. This study uses field method and computation method adopted by Highway Capacity Manual (HCM2000) for defining LOS on streets and comparing results.

This study showed low values of LOS for most sections and it indicated deference between field method and computation method. Also, it expressed the necessary to take suitable procedures to increase LOS on these streets.

Downloads

Published

2018-11-08

How to Cite

1.
اسعد ش, منصور غ. تحديد مستويات الخدمة على الطرق الشريانية المحيطة بمركز مدينة اللاذقية. Tuj-eng [Internet]. 2018Nov.8 [cited 2024Mar.29];40(4). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/4555