دراسة مقارنة لمختلف طرق حساب حجوم التجريف في المرافئ

محسن أحمد, إياد عباس

Abstract


يهدف البحث إلى انجاز دراسة نظرية وعملية مرتبطة بالأعمال البحرية الشاطئية لحساب كميات تعزيل الطمي من أحواض ومداخل المرافئ، مع عرض الطرق والأجهزة المستخدمة في إنجاز أعمال المسح الطبوغرافي والطرق العددية في حساب الكميات والمقارنة بينها.

في الجزء النظري تم التطرق إلى العوامل والمسببات التي تؤدي إلى تكون رواسب الطمي في أحواض الموانئ، وطرق تعزيلها وتعميق مجاري الطرق الملاحية للدخول والخروج من المرافئ.

في الجزء العملي تم عرض نتائج طرق القياسات ونتائج الرفع الطبوغرافي خلال مراحل استثمار المرفأ، خلال مرحلتين على الأقل، في بداية الاستثمار وقبل عملية التعزيل مباشرة، ومن ثم حساب كميات التعزيل المنفذة والمقارنة والمفاضلة بينها، وتقديم المقترح المناسب، واستعراض البرمجيات المساعدة في إنجاز تلك الأعمال البحرية، بغاية الحصول على المخططات البحرية والكميات النهائية لعملية للتعزيل.

وقد خلص البحث إلى مقترحات محددة بشأن طرق حساب الكميات المعزّلة من المرفأ، وطريقة انشاء الشبكات الجيوديزية المدروسة وانجاز الرفع الطبوغرافي تحت للسطح المائي، وتحديد أجزاء البرمجيات المتعلقة بمختلف الأعمال البحرية المختلفة وطرق الاستفادة منها.

The objective of the research is to complete a theoretical and practical study related to coastal marine works in order to calculate the amounts of silt removal from harbor basins and entrances, and to present the methods and devices used in the performance of topographic survey and numerical methods in the calculation and comparison of quantities.

In the theoretical part, the factors that lead to the formation of silt deposits in the port basins, the methods of their removal and the deepening of the navigational pathways to enter and exit the harbors were addressed.

In the practical part, the results, methods of measurements and topographic results were presented during the stages of investment of the port, at least two stages, at the beginning of the investment and before the process of direct withdrawal, and then calculating the quantities of the implemented and comparing them, to obtain maritime plans and final quantities.

The research concluded with specific proposals on the methods of calculating the quantities of the isolated port, the method of constructing the measured geodetic networks, the achievement of the topographic elevation under the water surface, and the identification of the software parts related to the various marine works and ways of benefiting from them.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editor in chief: Prof. Dr. Hani Chaaban

Editorial Board ,Secretary Editor:Dr. Amir Tfiha