دراسة مستويات الخدمة في محطة حاويات اللاذقية الدولية LICT

سائر صليبه, علي ديبو

Abstract


يعتبر نقل البضائع بالحاويات من العناصر الأساسية للنهضة الحديثة في أعمال النقل البحري على مستوى العالم. ونظراً لأهميته البالغة، فقد ركزت معظم الدول (وخاصة المتقدمة منها) على تطوير أساطيلها البحرية وموانئها، لكي تصبح قادرة على مواكبة ومسايرة التطور المذهل الحادث والبالغ السرعة في التقدم بتكنولوجيا التحوية.

حيث يجب أن تتناسب إمكانيات الموانئ مع التطورات التي حصلت في أساطيل النقل البحري وأنماط نقلها ممثلة بسفن الحاويات التي تتطلب خدمات مينائية متطورة مثل الكفاءة العالية للعاملين والرافعات والمعدات المتخصصة الحديثة والسريعة الاداء والساحات  والانظمة الإلكترونية الحديثة.

فقد تطرقت الدراسة إلى المعايير الأساسية المميزة لمستوى الخدمات في محطات الحاويات التي تم تحديدها في مؤتمر الأمم المتحدة للتجارة والتنمية UNICTAD 2012، وتم تطبيق هذه المعايير على محطة حاويات اللاذقية الدولية LICT، حيث تم حساب وقت الإنتظار النسبي  ومعامل الإنتاجية P خلال فترة مكوث السفينة في الميناء ودراسة المؤشرات الإحصائية لأوقات السفن الراسية في محطة حاويات اللاذقية الدولية ومعدلات تداول الحاويات وذلك خلال الفترة الممتدة من 2014 إلى 2017، وقد خلصت الدراسة إلى المعدل الوسطي لوقت الإنتظار النسبي   حقق قيمة 0.0553 والتي تضعه في المستوى B وهو المستوى الثاني من أربع مستويات A,B,C,D ، بالإضافة إلى المستوى B أيضاً كمعدل وسطي لمعامل الإنتاجية P وبقيمة 54.4 خلال فترة الدراسة.

Container transportation is one of the essential elements of modern ren aissance in shipping business in the world. Due to its extremely important, most countries have focused (especially the developed ones) on development of their maritime fleets and ports, in order to be able to keep up and keep the remarkable development and extremely rapid progress in containerization technology.

Port capabilities should be commensurate with the developments in maritime transport fleets and their transport patterns represented by container vessels that require advanced port services such as high efficiency of workers and cranes, and modern and fast performance specialized equipments, and modern electronic systems.

The study addressed the basic criteria for the level of services in the container terminals that have been identified in the United Nations Conference on Trade and Development UNICTAD 2012, These criteria were applied to Lattakia International Container Terminal (LICT), where the relative waiting time  and productivity coefficient (P) were calculated for the duration of the ship's stay in the port, and the statistical indicators of the times of ships at the Lattakia International Container Terminal and the container handling rates was studied during the period Extending from 2014 to 2017, The study concluded that the average wait time relative   achieved the value of 0.0553, which put it at level B which is the second level of four levels, A, B, C, D, in addition to the level B is also achieved by productivity coefficient (P) and the value of 54.4 during the The study period.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editor in chief: Prof. Dr. Hani Chaaban

Editorial Board ,Secretary Editor:Dr. Amir Tfiha