تحديد استطاعة الكبح لاستعادة القدرة في السيارات الكهربائية

عبد الله ساميز

Abstract


يعتبر الكبح باستعادة القدرة أحد أهم المواضيع في المركبات الكهربائية لأنها تساعد على زيادة فترة التشغيل للمركبة من خلال استعادة جزء من الطاقة الميكانيكية خلال الكبح إلى طاقة كهربائية. يهدف هذا البحث إلى د\راسة القوى الناتجة خلال الكبح والعزوم المرافقة لها والطاقة الحركية الممكن الاستفادة منها، ومن ثم تطبيق هذه النتائج على نموذج في بيئة الماتلاب لمحاكاة حالات التباطؤ المختلفة (السرعة التي يبدأ عندها الكبح ومعدل التباطؤ)، وكيف ينعكس ذلك على الاستطاعة الطلوبة للكبح عند هذه المعدلات، وهل هي مساوية لاستطاعة المحرك أم أننا نحتاج للكبح التقليدي (الكبح بالاحتكاك) على التوازي مع الكبح باستعادة القدرة.

Recovering braking power is one of the most important topics in electric vehicles because it helps to increase the operating time of the vehicle by restoring part of the mechanical energy during braking to electrical energy. The aim of this study is to analyzing the power of the resulting forces during braking, the associated attenuation and the kinetic energy that can be utilized. Therefore, these results are applied to a model in Matlab environment to simulate the various slowdowns (the speed at which the braking starts and the deceleration rate), and how this is reflected on the required braking power and whether motor’s power is sufficient to receive all braking energy or do we need traditional braking (friction braking) as well.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editor in chief: Prof. Dr. Hani Chaaban

Editorial Board ,Secretary Editor:Dr. Amir Tfiha