دراسة أداء مخمد الاهتزاز من نوع PID في نظام قدرة متعدد الآلات وأثره في استقرار النظام

Authors

  • محمد عبد الحميد

Abstract

إن إضافة إشارة تحكم إضافية عبر مخمد الاهتزاز إلى نظام التهييج تعد واحدة من أهم الطرق المستخدمة في تحسين استقرار نظم الطاقة الكهربائية. تم في هذا البحث دراسة أداء مخمد اهتزاز من نوع PID في نظام متعدد الآلات وذلك عند تعرض النظام إلى اضطرابات خفيفة (استقرار ديناميكي) واضطرابات كبيرة مثل تيارات القصر (استقرار عابر). رسمت منحنيات الاستجابة الزمنية لمتغيرات النظام (زاوية دوار الآلة المتواقتة، السرعة، والجهد الطرفي والاستطاعة الكهربائية) عند استخدام المخمد من نوع PID وتمت مقارنتها مع منحنيات الاستجابة الزمنية لأداء النظام عند استخدام مخمد اهتزاز من النوع التقليدي. بينت النتائج أن استخدام المخمد من نوع    PIDيعطي تخامداً جيداً للنظام عند تغيرات الحمولة المختلفة إضافة إلى الأعطال التي يمكن أن تحدث في النظام. وهذا يسمح بزيادة حدود الاستطاعة المنقولة ومن ثمة زيادة حدود استقرار النظام. Adding a supplementary control signal through power system stabilizer to the excitation system is considered one of the most important methods used in the improvement of the stability of the electrical power system. This research studies the performance of PID power system stabilizer in multi-machine power system when the system is subjected to small disturbances (Dynamic stability) and large disturbances such as short-circuit (Transient stability). The time response curves of the system variables (rotor angle, speed, and terminal voltage) have been drawn when a PID power system stabilizer applied; and these curves are compared with the time response curves of the system performance when the conventional power system stabilizer is applied. Results showed that the use of PID power system stabilizer gives good damping to the system when subjected to small and large disturbances. This would allow increase of the limit of the transferred power and consequently the power system stability limits.

Published

2019-01-24

How to Cite

1.
عبد الحميدم. دراسة أداء مخمد الاهتزاز من نوع PID في نظام قدرة متعدد الآلات وأثره في استقرار النظام. Engineering Sciences Series [Internet]. 2019Jan.24 [cited 2021Jan.27];29(4). Available from: http://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/7023

Most read articles by the same author(s)