طريقة متكاملة لحماية الشبكة الحاسوبية

Authors

  • تاج الدين جركس
  • عدنان معترماوي
  • زياد الشر يقي

Abstract

يعدّ موضوع أمن الشبكات من المواضيع المهمّة في مجال تقنيات المعلومات؛و لأنه الجوهر الحقيقي لأمن المعلومات،وبما أن هذه المعلومات هي العمود الفقري للمؤسسات والشركات, وأن ّ كشفها المعلومات أو تغييرها قد يؤدي إلى انهيار المؤسسة. كما أن تصميم نظام آمن مطلق أمر مستحيل؛ لأن النظام الآمن الوحيد هو ذلك النظام الذي لا يتصل به أي شخص، وهو نظام غير مفيد ،ومع تطور وسائل الهجوم ومحاولات اختراق الشبكة كان لابد من بناء منظومة متكاملة لحمايتها من التهديدات الداخلية والخارجية و بالوقت نفسه تكون فعالة وقابلة للاستخدام.

 

Network security is considered an important subject in the information technology field, since it is crucial for information security. This information is the backbone of organizations and companies. Thus, giving away this information or changing it will break down the organization. In addition, designing an absolute safety network system is impossible because the only  safe system available is the one that nobody can access; thus, it is not a useful system. With the development of offensive tools and attempts to hack the network system, it is necessary to build  active and applicable integrated security systems to protect the network from internal and external threats.

Published

2019-01-27

How to Cite

1.
جركستا, معترماويع, الشر يقيز. طريقة متكاملة لحماية الشبكة الحاسوبية. Tuj-eng [Internet]. 2019Jan.27 [cited 2023Feb.7];30(3). Available from: http://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/7069

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>