أثر ظاهرة المجمعات التعليمية على الخريطة المدرسية في المخطط التنظيمي للمدينة "مدينة اللاذقية حالة دراسية"

Authors

  • هاني هاشم ودح

Abstract

تتألف المخططات التنظيمية للمدن من مجموعة من الخرائط، وكل خريطة تؤدي وظيفة معينة وبالتكامل الصحيح بين هذه الخرائط، الخريطة ( السكنية، الصحية، الثقافية، المدرسية، التجارية، الطرقية، الترفيهية، المناطق الخضراء، الصناعية بأنواعها ......الخ ) وتوزيعها بشكل عادل على كافة المناطق في المدينة نتوصل إلى الحل الأجود للمخطط التنظيمي . ولكل خريطة من الخرائط السابقة أسس ومعايير وشروط يجب تحقيقها لتؤدي الغاية التي رسمت من أجلها . وبالتالي تعد المدارس من الخدمات الأساسية والضرورية للتجمعات السكنية، وبالتالي يكمن نجاح الخريطة المدرسية بمقدار توزيع هذه المدارس بشكل صحيح وعادل على جميع المناطق السكنية، وبما يتناسب مع عدد سكان هذه المناطق في المخططات التنظيمية . فإن بناء مجمع تعليمي في منطقة معينة فيه أكثر من أربع إلى خمس مدارس، ولحلقة دراسية واحدة، ولكامل المدينة، عليه الكثير من النقاط . يهدف البحث إلى إلقاء الضوء على المجمعين التعليميين اللذين بنيا في منطقتين مختلفتين لمدينة اللاذقية ولحلقة دراسية واحدة ( الثانوي العام ) وأثرهما على الخريطة المدرسية في المخطط التنظيمي للمدينة . City master plans consist of a set of layouts; each of which has a particular function. The proper integration among these layouts and their fair distribution (the residential, health, cultural, school, commercial, roads, recreational, green zones, industrial of different kinds layouts etc) on all regions in the city would make possible to reach for the optimal solution for the master plan. Each of the above mentioned layouts has principles, criteria and conditions which should be met to fulfil its function. Therefore, schools are considered one of the essential and necessary services of residential complexes consequently the success of the school layout depends on the proper and fair distribution of schools on all residential areas in conformity with the number of inhabitants of these areas in the master plans. Thus, the construction of an educational complex in a particular area with more than four to five schools for one study group for the whole city has many shortcomings. The research casts light on the two educational complexes which have been constructed in two different areas in the city of Lattakia for one study group (secondary education) and their impact on the school layout in the master plan of the city.

Published

2019-01-29

How to Cite

1.
ودحهه. أثر ظاهرة المجمعات التعليمية على الخريطة المدرسية في المخطط التنظيمي للمدينة "مدينة اللاذقية حالة دراسية". Engineering Sciences Series [Internet]. 2019Jan.29 [cited 2021Jan.27];32(4). Available from: http://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/7227

Most read articles by the same author(s)