دراسة أسباب ظهور عجز عدم الاستوائية والتموجات في الرصف المرن بالاعتماد على توصيات المنطقة المستثناة في تصميم خلائط الرصف البيتوميني وفق طريقة مارشال

Authors

  • عماد فاضل
  • ريم بدور

Abstract

Corrugation and waves distress is considered as one of the distresses in flexible pavement that affects the driving safety and comfort on roads. This research props the main factor behind this distress in order to reach suitable solutions to provide flat and comfortable driving surface.

Many extracted specimens were taken on Tartous-Homs highway in the corrugated areas then the specifications of specimens were determined; Bitumen Extraction and Grain Analysis tests were performed on the extracted specimens based on the American Association of State Highway and Transportation Officials (AASHTO) and the Canadian conference recommendations for Marshal Design Criteria.

Test results were generated in Aggregate Grading Curves that achieved the standard specifications according to AASHTO, but when compared to the Canadian conference recommendations it was noticed that the approach or passing of the curve  through the restricted zone plays a vital role in the corrugation and waving of roads; which in turn insured the importance of replacing aggregate sources or mixing them to stay inside the control points of the standard specifications and under the restricted zone for heavy traffic roads. The findings insure as the great benefit of implementing the Canadian conference recommendations which demands more précised criteria to avoid corrugation and waves in order to reach better quality, safety and comfort on roads surfaces.

تعتبر عدم الاستوائية والتموجات أحد أشكال العجز التي تظهر على سطح الرصف المرن والتي تؤثر على راحة وأمان السير على الطرقات. ويتناول بحثنا هذا دراسة العامل الأساسي المسبب لحدوث هذا العجز وصولاً في النهاية إلى وضع الحلول المناسبة لتأمين سطح سير مستوي يؤمن حركة مرور آمنة ومريحة .

تم في هذا البحث أخذ عدة جزرات من مواقع مختلفة من اوتوستراد طرطوس-حمص في مناطق ظهور التموج وتم تحديد أبعاد ومواصفات هذه الجزرات, كما تم إجراء عدة تجارب على الجزرات المقتطعة من بينها استخلاص البيتومين والتحليل الحبي بهدف تقييمها وفق مواصفات الجمعية الأمريكية للرسميين الطرقيين AASHTO وتوصيات المؤتمر الكندي لمعايرة التصميم بطريقة مارشال, وبعد الحصول على نتائج التجارب تم تمثيلها في منحنيات حبية لوغاريتمية حققت الحزم النظامية المعتمدة حالياً وفق الـ AASHTO لكن عندما تم تمثيلها حسب توصيات المؤتمر الكندي تبين أن اقتراب منحني التدرج الحبي أو مروره ضمن المنطقة المستثناة يلعب دوراً رئيسياً في ظهور التموج على الطريق وهذا أكد على أهمية استبدال مصادر الحصويات أو مزجها بمصادر أخرى تحقق وقوع نقاط منحني التدرج ضمن الحزمة المطلوبة وتحت المنطقة المستثناة للطرقات ذات حركة المرور الثقيل, مؤكدين بنتيجة البحث على أهمية التقيد بتوصيات المؤتمر الكندي التي تفرض شروطاً أكثر دقة وتشدداً لتفادي ظهور التموج وعدم الاستوائية وصولاً إلى أفضل النتائج على الطرق من حيث الجودة والراحة والأمان.

Downloads

Published

2018-10-21

How to Cite

1.
فاضل ع, بدور ر. دراسة أسباب ظهور عجز عدم الاستوائية والتموجات في الرصف المرن بالاعتماد على توصيات المنطقة المستثناة في تصميم خلائط الرصف البيتوميني وفق طريقة مارشال. Tuj-eng [Internet]. 2018Oct.21 [cited 2024Mar.29];39(6). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/4247