تأثير المعلومات المزودة بواسطة الفيديو على مستوى القلق وتعاون المريض لدى إجراء التنظير الهضمي العلوي

Authors

  • مازن حيدر
  • لينا كافي

Abstract

يعدُّ التنظير الهضمي العلوي من الإجراءات الآمنة و يستخدم على نطاق واسع لأهداف تشخيصية و علاجية، فهذه الإجراءات يمكن أن تكون مؤلمة و مزعجة و تعاون المريض ضروري جداً للحصول على نتائج ناجحة. يعتبر القلق و الشدة النفسية من المشاكل الشائعة لدى المرضى الذين سيخضعون لإجراءات طبية باضعة، فالقلق قبل التنظير الهضمي العلوي يمكن أن يكون له نتائج سلبية و في بعض الأحيان قد يعيق إتمام الإجراء بشكل ناجح. فعادة خلال الممارسة الروتينية يستخدم التواصل اللفظي أو المكتوب لتزويد المريض بالمعلومات و معظم هذه المعلومات تركز على الإجراء نفسه و مضاعفاته. الهدف: تحديد تأثير المعلومات المزودة بواسطة الفيديو و المعلومات المزودة شفهياً على مستوى القلق و تعاون المريض لدى إجراء التنظير الهضمي العلوي. طرق و أدوات البحث: تم تطبيق الدراسة على ستين مريضاً من المرضى الخاضعين للتنظير الهضمي العلوي و قد تم تقسيمهم عشوائياً إلى ثلاث مجموعات, مجموعة تجريبية أولى تم تزويدها بالمعلومات بواسطة الفيديو(20) و مجموعة تجريبية ثانية تم تزويدها بالمعلومات شفهياً (20) و مجموعة ضابطة(20). تم عرض مقطع فيديو مدته 7 دقائق للمرضى في المجموعة التجريبية الأولى حول ضرورة إجراء التنظير الهضمي العلوي و تعاون المريض مع الطبيب خلال الإجراء مع التأكيد على المشاعر المحتملة التي يمكن أن يختبرها المريض, ثم تم قياس حالة القلق عبر استخدام مقياس سبيلبرجر لحالة و سمة القلق و خلال الإجراء تم قياس درجة تعاون المريض عبر استخدام مقياس التناظرية البصرية. الاستنتاج: خلصت نتائج الدراسة إلى أن المعلومات المزودة بواسطة الفيديو تنقص من مستوى القلق و تزيد من تعاون المريض خلال الإجراء فيصبح بذلك أكثر استعداداً للخضوع لمثل هذه الإجراءات في المرات القادمة. Introduction: Upper gastrointestinal system endoscopy is a safe and widely used procedure for diagnosis and treatment purposes. Endoscopic procedures can be painful and uncomfortable and patient cooperation is very important for a successful result. Anxiety and stress are common problem in patients who have to undergo an invasive medical procedure. Anxiety before upper gastrointestinal endoscopy may have adverse consequences and can sometimes hamper successful completion of the procedure. In routine practice, verbal or written communication is used to inform the patient. Mostly this information is focused on the procedure itself and its complications. Aim: To investigate the effect of showing an informative video or providing verbal group education on anxiety and intra procedural co-operation among the patients undergoing upper gastrointestinal endoscopy. Material and methods: sixty gastrointestinal endoscopy patients were randomly assigned to video (20) or verbal information (20) groups or control (20) group. Patients in the video group watched a 7-minute-long video about the necessity of the endoscopic procedure, doctor and patient cooperation, and possible complications, emphasizing the possible feelings the patients might experience. The patients' situational anxiety was measured using the State-Trait Anxiety Inventory’s two scales (STAI-State and STAI-Trait). During the procedure we evaluate the patient's co-operation degree by using the Visual Analog Scale (VAS) with the doctors. Conclusions: It can be concluded that information by video helps reduce the anxiety of the patient, increases patient co-operation and the patient is much more readily convinced to undergo another procedure, in cases where a control is needed.

Downloads

Published

2017-03-14

How to Cite

1.
حيدر م, كافي ل. تأثير المعلومات المزودة بواسطة الفيديو على مستوى القلق وتعاون المريض لدى إجراء التنظير الهضمي العلوي. Tuj-hlth [Internet]. 2017Mar.14 [cited 2024Apr.16];38(2). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/hlthscnc/article/view/2591

Most read articles by the same author(s)