A Comparsion Between Landmark Identification On 2D Frontal Radiograph and3D rendered volumesFrom CBCT Scans

Abdulkarim Hasan

Abstract


The cone-beam computed tomography(CBCT) provided the chance to the practitioners to generate three dimensions volumes using personal  computer's programs .

The quick spread of this available technology  will doubtless widens the 3d imaging in orthodontics.

It is not clear whether these volumes give the similar amount of accuracy when compared to the two-dimensional projections of thesame scanning.

The aim of this research is to investigate the differences between the measurements on the reconstructed size of the CBCTScans and the traditional method of determining measurements on two-dimensional images in the measurements taken on the frontal image. Under the circumstances of this research, there was a statistical difference in one variable out of three variables included in the research

مقارنة بين تحديد النقاط المرجعية على الصورة الجبهية ثنائية البعد والحجم ثلاثي الأبعاد المأخوذين من المسح الطبقي المحوسب المخروطي

أعطت تقنية المسح الطبقي المحوسب المخروطي للممارسين السريرين الفرصة لتوليد حجوم ثلاثية الأبعاد باستخدام برامج حاسوبية شخصية. انتشار هذه التكنولوجيا المتاحة بسرعة سيوسع بلا شك استخدام التصوير الشعاعي ثلاثي الأبعاد في مجال تقويم الأسنان.من غير الواضح إن كانت هذه الحجوم تعطي المقدار المشابه من الدقة عند مقارنتها بالمساقط ثنائية البعد لنفس المسح. هدف هذا البحث هو تقصي وجود فروق بين إجراء القياسات على الحجم المعاد بناؤه من المسح الطبقي المحوسب المخروطي والطريقة التقليدية في تحديد القياسات على الصور ثنائية البعد وذلك في القياسات المأخوذة على الصورة الجبهية. ضمن ظروف هذا البحث كان هناك فرق إحصائي عند متغير واحد من أصل ثلاث متغيرات شملها البحث.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

هيئة التحرير ,أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة