دور التهوية غيـر الغـازيـة في تدبير وعلاج القصور التنفسي دراسة لـ 25 مريضاً في مشفى جامعي في بريطانيا

Authors

  • محمد الخير

Abstract

التهوية غير الغازية هي وسيلة حديثة من وسائل الدعم التنفسي يتم فيها إعطاء الهواء والأكسجين تحت ضغط إيجابي متقطع عن طريق قناع يغطي الوجه أو الأنف بشكل محكم بواسطة جهاز نقال يمكن استعماله في أجنحة المشافي العادية أو المنزل ، وتستطب في القصور التنفسي مع احتباس Co2  الناجم عن الأسباب التالية:

1- الآفات العصبية العضلية وتشوهات جدار الصدر (6).

2- الهجمات الحادة للمرض الرئوي الساد المزمن. (7 )

3- وذمة الرئة الحادة قلبية المنشأ (10 ).

4- وقوف التنفس الساد (11 ).

ولا يزال استعمال التهوية غير الغازية في حالات أخرى مثل رضوض الصدر وذات الرئة والربو وARDS قيد الدراسة ويفضل أن يتم في العناية المشددة  استعداداً للبدء بالتهوية الآلية في حال الفشل.

تمت الدراسة في مشفى جامعي في بريطانيا (NNUH) على 25 مريضاً طبقت لديهم التهوية غير الغازية: 15 مريضاً مصاباً بهجمة حادة لالتهاب القصبات المزمن الساد COPD و5 مرضى لديهم آفة عصبية عضلية و3 مرضى لديهم وقوف تنفس ساد وحالتين من وذمة الرئة الحادة. تم فطام 15 مريضاً بشكل كامل 60% ، وتحول 8 مرضى 32% إلى التهوية المنزلية ،  وتوفي مريضان 8% مصابان بهجمة حادة لـ COPD. وهذه النتائج تتفق مع نتائج الدراسات العالمية في هذا المجال.

النتيجة: تعتبر التهوية غير الغازية حالياً خطوة أساسية في علاج القصور التنفسي المزمن والحاد  مع احتباس  Co2وهي سهلة التطبيق ورخيصة الثمن وإذا لم تتوفر هذه الوسيلة في المشافي فإن العجز عن تأمين أسرة كافية في العناية لتقديم التهوية الغازية سيؤدي حتماً لوفاة بعض المرضى ، فهي بذلك تخفف الضغط والعبء عن العناية وكذلك فإن كثرة اختلاطات التهوية الغازية وانخفاض معدل البقيا فيها( 17) لا يشجع على التوسع في استعمالها على ضرورة البحث عن علاج بديل لها.

Non-Invasive ventilation( NIV) is a recent method of respiratory support. Oxygen and Air are adminstered under intermittent positive pressure via facial or nasal mask. The system is portable and could be used on ordinary hospital wards or at home. It is indicated in the following forms of respiratory failure:

1- Neuro-muscular diseases and chest wall deformity.

2- Acute exacerbations of COPD.

3- Cardiogenic pulmonary Oedema.

4- Obstructive sleep apnea.

NIV in other conditions such as Chest injury, pneumonia, Asthma, and ARDS is still under review therefore should be performed on ITU only.

This study was performed at NNUH, Norwich, UK. Non- invasive ventilation was applied to 25 patients with respiratory failure during the period from 28/8/2004 till 11/11/2004: 15 patients with exacerbation of COPD, 5 patients with neuromuscular disease, 3 patients with obstructive sleep apnea and 2 patients with cardiogenic pulmonary oedema. Successful weaning was achieved in 15 cases 60%, 8 cases 32% needed domiciliary NIV and 2 patients with COPD died. These results are compatible with published international studies.

Conclusion: NIV is an essential step in the management of acute and chronic respiratory failure with Co2 retention .It reduces the need for ITU beds. In hospitals where NIV is not available loss of some patients with respiratory failure is inevitable due to shortage of ITU beds. High complications and mortality rate of mechanical ventilation should also encourage search for alternate method of treatment.

Downloads

Published

2019-01-14

How to Cite

1.
الخير م. دور التهوية غيـر الغـازيـة في تدبير وعلاج القصور التنفسي دراسة لـ 25 مريضاً في مشفى جامعي في بريطانيا. Tuj-hlth [Internet]. 2019Jan.14 [cited 2024Apr.19];27(2). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/hlthscnc/article/view/6333

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>