مقارنة فعالية كيتورولاك تروميتامين مع فعالية بريدنيزولون أسيتات موضعياً في عمليات الساد

Authors

  • يوسف سليمان
  • نجوى كردغلي
  • أكسم أحمد

Abstract

الهدف: مقارنة بين البريدنيزولون أسيتات %1 والكيتورولاك تروميتامين 0.5% في عمليات الساد من ناحية الفعالية والأمان وارتياح المريض.

الطرائق: شملت الدراسة خمسين مريضاً، تم وضعهم على محلول عيني من البريدنيزولون أو الكيتورولاك وذلك اعتباراً من 24 ساعة قبل إجراء استخراج الساد خارج المحفظة وحتى ستة أسابيع بعد العمل الجراحي .

تم في الأيام 1-3-7-14- 28-42 بعد الجراحة تقييم الفعالية المضادة للإلتهاب، والأمان، وارتياح المريض.

النتائج: أظهر المستحضرين فعالية متعادلة في إنقاص الإلتهاب ماعدا العكر الذي كان أقل مع الكيتورولاك (P≤ 0.042  )، كانت قيم الضغط داخل المقلة والقدرة البصرية وارتياح المريض متقاربة بين المجموعتين، أما تكثف المحفظة الخلفية فكان أكثر حدوثاً مع البريدنيزولون (P<0.025).

الخلاصة: كان الكيتورولاك تروميتامين0.5%  جيد التحمل ومماثلاً بالفعالية للبريدنيزولون أسيتات 1% في السيطرة على الالتهاب التالي للعمل الجراحي، لكنه كان الأفضل في الوقاية من تكثف المحفظة الخلفية بعد جراحة الساد .

The objective of this study was to compare the efficacy, safety, and patient comfort with prednisolone acetate 1% and ketorolac tromethamine 0.5% in cataract surgery. Fifty patients were enrolled in this study. They were assigned to receive either prednisolone or ketorolac ophthalmic solution starting 24 hours before  ECCE and lasted for six weeks after surgery.  On postoperative days 1,3,7,14, 28 and 42, the anti -inflammatory effect, safety, and patient comfort were assessed. Both treatments produced comparable efficacy in reducing inflammation, excepting the flare which was less with ketorolac (P≤0.042).  IOP, visual acuity, and patient comfort were similar in both groups.  Posterior capsule opacification was greater with prednisolone (p<0.025). Ketorolac tromethamine 0.5%  was as effective and well-tolerated as prednisolone acetate 1%  in controlling postoperative inflammation, but it was better in preventing posterior capsule opacification after cataract surgery.

Downloads

Published

2019-01-17

How to Cite

1.
سليمان ي, كردغلي ن, أحمد أ. مقارنة فعالية كيتورولاك تروميتامين مع فعالية بريدنيزولون أسيتات موضعياً في عمليات الساد. Tuj-hlth [Internet]. 2019Jan.17 [cited 2024Mar.28];31(4). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/hlthscnc/article/view/6655

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>