أثر الدحرجة الأمامية بالجمباز على تركيز الانتباه لدى التلاميذ بأعمار من (10 – 12 ) سنة

Authors

  • أحمد المسالمة
  • ألفت وطفي
  • سحر البب

Abstract

تم إجراء البحث على عينة مكونة من ( 16 ) تلميذاً من تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي في اللاذقية حيث اشتملت العينة على كلا الجنسين.

إذ استخدم المنهج التجريبي لملاءمته طبيعة البحث،و أجرت الباحثة الاختبار القبلي للعينة باستخدام اختبار التختاسكوب وتم حساب عدد المرات الصحيحة وأخذ زمن الأداء، وذلك بعد إجراء سلسلة الدحرجات، وقد توصل البحث إلى أن الدحرجة الأمامية قد أدت إلى تحسين تركيز الانتباه بشكل ملحوظ وهو ما أظهره تحليل النتائج للاختبارين القبلي والبعدي مما يؤكد التأثير الإيجابي للدحرجات على تركيز الانتباه.

وقد أوصى البحث بضرورة تدريب تلاميذ المدارس على الدحرجة الأمامية أثناء حصة درس التربية الرياضية لما لها من تأثير فعال وإيجابي على تركيز الانتباه وانعكاساته الإيجابية على المواد الدراسية في المدارس التي تحتاج لتركيز الانتباه خاصة والعمليات العقلية بشكل عام.

The research was conducted on a sample of 16 basic education students in the city of Latakia including both genders .

Using The Experimental method which is the suitable method for the nature of the search the researcher conducted the pre-test on the sample using Tachiscope test calculating the number of right times and taking performance time in the consideration. After a series of rolls. the research concluded that the forward roll remarkably improves the attention focus by analyzing the pre-test and post-tests results .that confirms the positive effect of rolls on the attention focus.

The researcher recommended that it is important to train the school students on the forward roll in the sports class because of its positive effect on the subjects that needs attention focus and mental processes in general.

Downloads

Published

2014-02-27

How to Cite

1.
المسالمة أ, وطفي أ, البب س. أثر الدحرجة الأمامية بالجمباز على تركيز الانتباه لدى التلاميذ بأعمار من (10 – 12 ) سنة. Tuj-hlth [Internet]. 2014Feb.27 [cited 2024Mar.19];36(1). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/hlthscnc/article/view/747

Most read articles by the same author(s)