دراسة تقويمية لبرنامج إعداد معلم صف في كلية التربية جامعة تشرين من وجهة نظر طلاب السنة الرابعة

Authors

  • منذر بوبو

Abstract

تهدف الدراسة إلى تقويم برنامج إعداد معلم صف في كلية التربية بجامعة تشرين من وجهه نظر طلاب السنة الرابعة. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي وقد تم توزيع أداة الدراسة وهي استبانة مقننة على عينة عشوائية مؤلفة من 200 طالباً وطالبةً. وقد تناولت الاستبانة عدد من المجالات تتعلق بالمقررات الدراسية، المهارات المكتسبة من البرنامج وأهمية هذه المهارات لمهنة التدريس، مدى قدرة مقررات برنامج معلم صف على تنمية المهارات التدريسية، الرضا عن البرنامج، تطوير البرنامج. طبقت أداة الدراسة في نهاية شهر أيار من العام الدراسي 2012-2013 قبل امتحانات الفصل الدراسي الثاني وبعد انتهاء الطلاب من مقرر التربية العملية ومناقشتهم لمشروع التخرج. وتم استخدم المتوسط الحسابي والوزن النسبي واختبار (ت) للمقارنة بين المتوسطات لتحليل نتائج الدراسة التي أظهرت أهمية المقررات العملية والتطبيقية بالنسبة للمواد النظرية، كما أظهرت رضا طلاب السنة الرابعة عن أداء أعضاء الهيئة التعليمية وبرنامج الكلية، وأن البرنامج له قدرة واضحة في تنمية الاتجاهات الايجابية والمهارات اللازمة لممارسة مهنة التدريس. كما وأظهرت حاجة الطلبة للمهارات الحاسوبية. وبينت النتائج أن مقرر التربية العملية ينمي بعض المهارات التدريسية مع اقتراح زيادة فترة وعدد ساعات هذا المقرر. وأوصت الدراسة بالاهتمام بالتطبيقات العملية والمهارات التقنية والمهنية وضرورة استمرار مراجعة وتقويم برنامج معلم صف لتلبية احتياجات المعلم

The study aims to evaluate class-teacher preparation program in the Faculty of Education in Tishreen University from the viewpoint of fourth-year students. The study used the descriptive method. A standardized questionnaire which is the study tool has been distributed on a random sample of 200 students (males and females). The questionnaire addressed a number of areas related to the curriculum, the skills gained from the program, the importance of these skills for the teaching profession, the ability of class-teacher education program courses to develop teaching skills, satisfaction with the program, and finally program development. The program tool was implemented at the end of May, the academic year 2012- 2013 before the second semester exams, and after they finished their Practical Education course and discussion of their graduation projects. The arithmetic mean, the relative weight and (t) test were used to compare between the averages for the analysis of the study results that showed the importance of practical and applied courses for theoretical subjects. It also showed fourth year students' satisfaction on members of the teaching staff and college program and that the program has a demonstrated capacity to develop positive attitudes and necessary skills to practice teaching profession. It also showed students' need to technological and computer skills . The results showed that the Practical Education course promotes some teaching skills with a proposal to increase the number of teaching hours of the course. The study recommended to pay attention to the practical applications and the technical and professional skills and the need for continued review and evaluation of class-teacher preparation program to meet the needs of the teacher.

Downloads

Published

2014-07-06

How to Cite

بوبو م. (2014). دراسة تقويمية لبرنامج إعداد معلم صف في كلية التربية جامعة تشرين من وجهة نظر طلاب السنة الرابعة. Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 36(4). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/1097

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>