تقييم مدى تحقيق معلّمي الحلقة الأولى في التعليم الأساسي لمعايير إدارة الجودة الشاملة من وجهة نظر المديرين دراسة ميدانية لدى عينة من مدارس محافظة الحسكة

شيراز العلي

Abstract


هدفت الدراسة إلى تقييم مدى تحقيق معلّمي الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في محافظة الحسكة لمعايير إدارة الجودة الشاملة من وجهة نظر مديري هذه المدارس، واستخدمت الباحثة استبانة تضمنت المعايير التالية:
1-تخطيط المواقف التعليمية وتصميمها, 2-توفير المناخ التعليمي الملائم والتقيد به والحفاظ عليه, 3-التمكن من المادة العلمية وفهم طبيعتها وتكاملها مع المواد الأخرى, 4-استخدام الاستراتيجيات والتقنيات التعليمية, 5-تقييم التلاميذ ومتابعة نتائج التعلم, 6-التعاون مع رؤسائه وزملائه والتلاميذ وأولياء الأمور.
وقد توصلت الدراسة إلى أنّ معايير إدارة الجودة الشاملة لدى معلمي الحلقة الأولى في التعليم الأساسي في محافظة الحسكة من وجهة نظر المديرين كانت محققة بدرجة عالية لجميع المعايير باستثناء معيار استخدام الاستراتيجيات والتقنيات التعليمية كانت محققة بدرجة متوسطة. كما تبيّن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد عينة البحث تبعاً لمتغير الجنس لمصلحة الإناث وتبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد عينة البحث تبعاً لمتغير الخبرة الإدارية لمصلحة ذوي الخبرة من 1-5 سنوات، أما متغير المؤهل العلمي فلم يتبين له أي تأثير في نتائج التقييم.
وفي ضوء النتائج السابقة قدّمت الدراسة بعض المقترحات التي يمكن تداولها لتحسين جودة أداء المعلمين وفقاً لمعايير إدارة الجودة الشاملة.
The study aimed to assess the extent to which the teachers of the first cycle of basic education in Al-Hasakah achieved the criteria of TQM from the point of view of the principals of these schools. The researcher used a questionnaire which included the following criteria: 1. Planning and designing educational attitudes; 2. Providing, 3 - the ability to understand the scientific material and understand the nature and integration with other materials, 4 - the use of strategies and techniques of education, 5 - assessment of students and follow - up learning outcomes, 6 - cooperation with his superiors and colleagues, students and parents. The study found that the TQM standards of the teachers of the first cycle in basic education in Al-Hasakah governorate from the point of view of managers were very high for all standards except for the criterion of using the strategies and the educational techniques were achieved with a medium degree.
There were statistically significant differences among the members of the research sample according to the gender variable in favor of females. There were statistically significant differences among the members of the research sample according to the variable of administrative experience for the benefit of those with experience from 1-5 years. Evaluation. In the light of previous findings, the study presented some suggestions that can be traded to improve the quality of teachers' performance in accordance with TQM standards.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.