درجة ممارسة مدرسي اللغة الانكليزية لمهارات التفكير العلمي في صفوفهم المدرسية

منى كشيك, رشا ذياب

Abstract


هدف البحث تعرف درجة ممارسة مدرسي اللغة الانكليزية في مدينة دمشق لمهارات التفكير العلمي في صفوفهم المدرسية، وكذلك معرفة الفروق في درجة ممارستهم لهذه المهارات وفقاً لمتغيرات الجنس، وعدد سنوات الخبرة التدريسية، حيث تكونت عينة الدراسة من (62) مدرساً ومدرسة من مدرسي اللغة الانكليزية ، اختيروا بطريقة العينة العشوائية البسيطة من مدارس مدينة دمشق، وطُبق عليهم مقياس مهارات التفكير العلمي من إعداد الباحثة بعد التحقق من صدقه وثباته.
وأشارت النتائج إلى ما يلي:
1- وجود درجة منخفضة بشكل عام لدى مدرسي اللغة الانكليزية في درجة ممارستهم لمهارات التفكير العلمي في صفوفهم المدرسية، أما درجة ممارسة مدرسي اللغة الانكليزية لمهارات التفكير العلمي الفرعية فكانت على النحو الآتي:
- درجة كبيرة لدى المدرسين في ممارستهم لمهارة التفكير العلمي المتعلقة بـــــ(جمع المعلومات).
- درجة متوسطة لدى المدرسين في ممارستهم لمهارات التفكير العلمي المتعلقة بــــ(التركيز- التذكر- التنظيم- التحليل).
- درجة منخفضة لدى المدرسين في ممارستهم لمهارة التفكير العلمي المتعلقة بـــ(التوليد).
- درجة منخفضة جداً لدى المدرسين في ممارستهم لمهاراتي التفكير العلمي المتعلقة بـــ(التقييم-التكامل).
2- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات مدرسي اللغة الانكليزية في درجة ممارستهم لمهارات التفكير العلمي في صفوفهم المدرسية وفقاً لمتغير الجنس.
3- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات مدرسي اللغة الانكليزية في ممارستهم لمهارات التفكير العلمي على الدرجة الكلية للمقياس ومجالاته الفرعية وفقاً لمتغير عدد سنوات الخبرة التدريسية لصالح المدرسين ذوي سنوات الخبرة التدريسية الأعلى باستثناء المجالات الآتية (مهارة التركيز/ جمع المعلومات/التحليل/ التكامل / التقييم)، التي لم تكن فيها الفروق دالة احصائياً.
The purpose of the research The degree of practicing English teachers in Damascus is based on the skills of scientific thinking in their classrooms, as well as the differences in the degree of practicing these skills according to gender variables and the number of years of teaching experience. The sample consisted of (62) teachers, They were chosen by the sample of the sample from the schools in Damascus city and applied the measure of scientific thinking skills prepared by the researcher after verifying his sincerity and stability.
The results indicated that:
1. The existence of a generally low degree in English teachers in the degree of exercise of the skills of scientific thinking in their classrooms, and the degree of practice of English teachers of the skills of scientific thinking subsidiary was as follows:
- A high degree of teachers in the exercise of the skill of scientific thinking related to (gathering information).
- A medium degree for teachers in the exercise of scientific thinking skills related to (concentration - memory - organization - analysis).
- Low degree of teachers in the exercise of scientific thinking skills related to (obstetrics).
- Very low degree of teachers in the exercise of scientific thinking skills related to (evaluation - integration).
2 - There are no statistically significant differences in the average grade of English teachers in the degree of practicing the skills of scientific thinking in their classes according to the gender variable.
3- There are statistically significant differences in the average grade of English teachers in the exercise of scientific thinking skills on the total score of the scale and its sub-fields according to the variable number of years of teaching experience for teachers with higher teaching experience except for the following fields (concentration skill / information gathering / analysis / integration / Evaluation), where differences were not statistically significant.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.