المرونة النفسية وعلاقتها بجودة الحياة الجامعية لدى طلبة دبلوم التأهيل التربوي في كلية التربية بجامعة تشرين – دراسة ميدانية

فؤاد صبيرة, رزان اسماعيل

Abstract


هدف البحث إلى تعرف المرونة النفسية وجودة الحياة لدى طلبة دبلوم التأهيل التربوي في كلية التربية بجامعة تشرين، وتعرف العلاقة بين المرونة النفسية وجودة الحياة لدى طلبة، كما هدف إلى تعرف الفروق في المرونة النفسية وفي جودة الحياة لدى الطلبة تعزى إلى متغيري (الجنس، الاختصاص). استخدم المنهج الوصفي، اشتملت عينة البحث على (272) طالباً وطالبة للعام الدراسي 2016- 2017، وقد طبق مقياسين هما (المرونة النفسية، وجودة الحياة)، واستخدم الأساليب الإحصائية التالية: المتوسطات الحسابية، واختبار (t)، ومعامل الارتباط بيرسون. وللحكم على صدق الاستبانة عرضت على مجموعة مؤلفة من (7) محكمين مختصين، وتم التأكد من ثباتها بتطبيقها على عينة استطلاعية شملت (50) طالباً وطالبة من خلال حساب معامل ألفا كرونباخ (Cronbach – Alpha)، والذي بلغ (0.86) لمقياس جودة الحياة و(0.88) لمقياس المرونة النفسية.
توصلت النتائج إلى أن المرونة النفسية وجودة الحياة لدى الطلبة جاءت بدرجة متوسطة، وكذلك وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين المرونة النفسية والرضا عن الحياة لدى الطلبة، وعدم وجود فروق في الرضا عن الحياة تعزى إلى التخصص والجنس، في جين بينت النتائج وجود فروق في المرونة النفسية تبعاً لمتغير الجنس لصالح الذكور وعدم وجود فروق تعزى إلى التخصص.
This research aimed to know the Psychological Resilience and the Life Quality Among the Education Preparation Diploma Students in faculty of Education of Tishreen University, And realized the relationship between Psychological Resilience and the Life Quality, also aimed to examine the differences in resilience and Life Quality according to the variables (six, specialty) the Students. The research used Descriptive analytical method, The sample included (272) students in the academic year 2016/2017. The research used Psychological Resilience and the Life Quality measures. The following statistical methods were used: means, t – test, and Pearson Correlation. Validity of the questionnaire was established though a jury of (7) of the teaching staff. Pilot sample consisted of (50) students. Reliability was established by Cronbach – Alpha Reliability at lest (0.88) for Life Quality measure, and (0.86) for Psychological Resilience measure.
The final results showed that the Psychological Resilience and Life Quality were middle rated for the sample research. In fact, there are positivism relationship between Psychological Resilience and the Life Quality for the Students.
There were no significant differences in resilience related to the specialty, and sex on the Life Quality measure. Also there were no significant differences in resilience related to the specialty, but there were significant differences related to the sex on the Psychological Resilience measure in favor of the male.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.