اتجاهات المدرسين في مرحلة التعليم الثانوي نحو استخدام إستراتيجية التعلم المقلوب في تدريس العلوم دراسة ميدانية في مدينة اللاذقية

مطيعة أحمد, منال سلطان, يوسف شاهين

Abstract


يهدف البحث إلى التعرف على اتجاهات المدرسين في مرحلة التعليم الثانوي نحو استخدام إستراتيجية التعلم المقلوب في تدريس العلوم, ودراسة الفروق في اتجاهاتهم تبعاً لمتغيرات الجنس, وسنوات الخبرة في التدريس, والمؤهل العلمي, والمعرفة باستخدام الحاسوب. اعتمد البحث المنهج الوصفي, وتمّ تصميم استبانة وتوزيعها على عينة عشوائية بلغت (200) مدرساً ومدرسة, وأعيد منها (187) استبانة كاملة وصالحة للتحليل الإحصائي, وبنسبة استجابة بلغت (93.5%). توصل البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها أنّ اتجاهات المدرسين في مرحلة التعليم الثانوي نحو استخدام إستراتيجية التعلم المقلوب في تدريس العلوم هو اتجاه إيجابي وبأهمية نسبية (79.9%). حيث أنّ لديهم الرغبة في استخدام هذه الإستراتيجية لما لها من انعكاسات إيجابية على العملية التعليمية من وجهة نظرهم, حيث يؤكد المدرسون على أنّ التعلم المقلوب يساهم في زيادة وقت التعلم من خلال تحويل عملية التعلم إلى المنزل وحل الواجبات المنزلية في الصف, كما يوفر بيئة تعليمية تحفز مشاركة المتعلمين في تحمل مسؤولية تعلمهم. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات المدرسين في مرحلة التعليم الثانوي بمدينة اللاذقية في اتجاهاتهم نحو استخدام إستراتيجية التعلم المقلوب تبعاً لمتغير الجنس, بينما كان هناك فروق دالة إحصائياً تبعاً لمتغيرات المؤهل العلمي وسنوات الخبرة في التدريس, والمعرفة باستخدام الحاسوب.
The aim of the research is to identify the attitudes of secondary school teachers towards the use of the inverted learning strategy in teaching science, and to study differences in their attitudes according to gender variables, years of teaching experience, scientific qualification and computer literacy. The research was based on a descriptive method. A questionnaire was designed and distributed to a random sample of (200) teachers and schools, (187) of which were fully valid and valid for statistical analysis, with a response rate of (93.5%). The research found a number of results, the most important of which is that the attitudes of secondary school teachers towards the use of the inverted learning strategy in teaching science is positive and relatively important (79.9%). Where they have a desire to use this strategy because of their positive implications for the educational process from their point of view, where teachers emphasize that inverted learning contributes to increasing learning time by transforming the process of home learning and solving homework in the classroom, and provides a stimulating learning environment Share learners in the responsibility of learning. The results showed no statistically significant differences between the average scores of teachers in secondary education in Lattakia in their attitudes towards the use of the inverted learning strategy according to the gender variable, while there were statistically significant differences according to the variables of the academic qualification and the years of teaching experience and computer knowledge.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.