ثقافة الحوار الأسري وفقاً لبعض المتغيرات دراسة ميدانية لأسر في مدينة جبلة

ميرنا دلالة, دارين أحمد

Abstract


تعدُّ ثقافة الحوار ضرورة مُلحّة، في ظلِّ ما تشهده مجتمعاتنُا العربيّة في الآونة الأخيرة من انتشار للتعصب، ورفض الاعتراف بالآخر. ويبدأ اكتساب هذه الثقافة من الأسرة، ومن خلال الحوار بين أفرادها مما يمكّنهم مستقبلاً من الحوار مع الآخر والانفتاح عليه.
لذا يتناول البحث الحالي ثقافة الحوار الأسري، وعلاقة بعض المتغّيرات بامتلاك أفراد الأسرة لمهارتي الإصغاء والتحدث، وقد تمّ تصميم استبانتين لتحقيق أهداف البحث؛ إحداهما موجهة للأبناء، والأخرى موجهة للوالدين، وجرى تطبيقهما على عيّنة من الأسر الموجودة في حي الجبيبات الغربيّة التابع لمدينة جبلة، والبالغ عددها (384) أسرة .ومن أبرز النتائج التّي تمّ التوصل إليها: وجود علاقة طردية ضعيفة ذات دلالة إحصائيّة بين كلٍّ من المستوى التعليمي للوالدين وامتلاك أفراد الأسرة لمهارتي الإصغاء والتّحدث، ووجود علاقة طردية ضعيفة ذات دلالة إحصائيّة بين المستوى الاقتصادي للأسرة وامتلاك الأفراد فيها لمهارتي الإصغاء والتّحدث.
Dialogue culture is considered an urgent necessity in the shade of what the Arab communities witnessed in the last times concerning the spreading of chauvinism and the refusal of admitting others. Acquiring this culture starts from the family and through the dialogue among its members. This will enable those members, in the future, of making a dialogue with the other and having an openness in dealing with him/her.
Therefore, this current research discusses the culture of familial dialogue. It also shows the relation of some variables because of the family members' having the skills of listening and speaking. Two questionnaires were designed to achieve the goals of the study. One of those questionnaires was directed to the children and the other one was directed to the parents. Moreover, those questionnaires were applied on a sample of some families living in a residential quarter in Jableh known as Western Jbeibat. The number of the families involved in the study was 384. One of the most important results, which were found, was the weak positive relation between the level of education of the parents with the family members' having the skills of listening and speaking. This relation is of a statistical indication. These results also signified the existence of aweak positive relation, which was of a statistical indication, between the economic level of the family and the members' having the above-mentioned skills.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.