فاعلية استراتيجية الذكاءات المتعددة في تنمية اتجاهات تلامذة الصف الرابع الأساسي في مادة الدراسات الاجتماعية دراسة تجريبية في مدينة دمشق

رويدا حمدان, عبير خنسة

Abstract


هدف البحث إلى تعرّف فاعلية استراتيجية الذكاءات المتعددة في تنمية اتجاهات تلامذة الصف الرابع الأساسي في مادة الدراسات الاجتماعية في مدينة دمشق، اعتمد البحث المنهج التجريبي، وتكونت أداة البحث من مقياس الاتجاهات المعدّ من قبل الباحثة، وتكون مجتمع البحث من تلامذة الصف الرابع الأساسي في مدينة دمشق والمكون من (177854) تلميذاً، بلغت عينة البحث (72) تلميذاً وتلميذة، قسمت إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية تكونت من(34) تلميذاً وتلميذة من مدرسة صفية القرشية تعلّمت وفق استراتيجية الذكاءات المتعددة، ومجموعة ضابطة تكونت من (38) تلميذاً وتلميذة من نفس المدرسة تعلّمت بالطريقة المتبعة، وأشارت نتائج البحث إلى الآتي:
• فاعلية استراتيجية الذكاءات المتعددة في تنمية اتجاهات إيجابية لتلامذة الصف الرابع الأساسي في مادة الدراسات الاجتماعية.
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات تلامذة المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الاتجاهات تعزى لاستراتيجية التدريس وفق نظرية الذكاءات المتعددة.
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات تلامذة المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الاتجاهات تعزى لاستراتيجية التدريس وفق نظرية الذكاءات المتعددة.
ويقترح إجراء دراسة مماثلة للدراسة الحالية تتناول مراحل عمرية مختلفة ومواد دراسية أخرى.
This research aimed at recognizing the efficiency of multiple intelligences strategy in the improvement of attitudes towards social studies for fourth grade students of basic educational level in Damascus City, this study was adopted on experimental approach. The research tool formed of attitude scale designed by the researcher. The population of the research consisted of (177854) fourth- grade basic education students in Damascus. The research sample consisted of (72) male and female students divided into two groups: an experimental group consisted of (34) male and female students of Safia Al-qurashia school studied by multiple intelligences strategy, and a control group consisted of (38) male and female students of the same school studied by traditional manner.
The findings of the study were as follows:
- The multiple intelligences strategy was effective in the improvement of attitudes towards social studies for fourth grade students of basic educational level.
- There were significant statistical differences between the attitudes of experimental group students in the pre and post application of attitude scale, due to multiple intelligences strategy.
- There were significant statistical differences between the attitudes of experimental group students and control group students in post application of attitude scale, due to multiple intelligences strategy.
Similar studies are suggested for different age stages and studying subjects.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.