درجة ممارسة معلمي العلوم لمهارات التفكير الإبداعي في تدريس طلبة الصف السادس الأساسي في مدينة اللاذقية

ميساء حمدان, إيمان اصبيرة

Abstract


هدف البحث الحالي إلى تعرّف درجة ممارسة معلمي العلوم لمهارات التفكير الإبداعي في تدريس طلبة الصف السادس الأساسي في مدينة اللاذقية, وفق متغير: المؤهل العلمي. ولتحقيق أهداف البحث جرى تطبيق بطاقة ملاحظة من إعداد الباحثة؛ لتحديد مهارات التفكير الإبداعي اشتملت على( 30) بنداً, وقسمّت إلى أربعة محاور : الطلاقة, و المرونة, و الأصالة, و التوسع. جرى اختيار عينة البحث بشكل عشوائي, وطبقت بطاقة الملاحظة على(30 ) معلمة للعام الدراسي 2016\ 2017, واسُتخدم المنهج الوصفي.
بينت النتائج أن معلمي العلوم لا يمارسون مهارات التفكير الإبداعي في أثناء تدريسهم لطلبة الصف السادس الأساسي, فقد جاءت درجة الممارسة لمهارات التفكير الإبداعي متدنية. كما أظهرت النتائج عدم وجود فرق دال إحصائياً حول ممارسة معلمي العلوم لمهارات التفكير الإبداعي في مهارات: الطلاقة, والمرونة, والأصالة, والتوسع. وعدم وجود فرق دال إحصائياً تبعاً لمتغير المؤهل العلمي.
قدم البحث مقترحات عدّة, أهمها العمل على تطوير مناهج التعليم الأساسي بحيث ترتبط ارتباطاً مباشراً بمهارات التفكير الإبداعي, وكذلك إجراء دراسات تتناول أهمية تنمية مهارات التفكير الإبداعي في المواد العلمية.
The present research aimed to identify the extent of the practice of science teachers for creative thinking skills in teaching students basic sixth grade in the city of Lattakia, according to the variables: educational qualification. The application note card prepared by the researcher; to identify creative thinking skills included (30) items, and is divided into four axes: fluency, flexibility, originality, and expansion. The research sample has been selected randomly, and applied the note card on (30) teachers for the academic year 2016/ 2017, and descriptive method was used.
The results showed that science teachers do not practice creative thinking skills while teaching sixth grade students, and the degree of practice of creative thinking skills was low. Also, the results indicated that there is no statistically significant difference between the average grade of the practice of science teachers for creative thinking skills in the skills of fluency, flexibility, originality, and expansion. And there was no statistically significant difference between the average grade of the practice of science teachers for creative thinking skills according to the variables educational qualification.
The research presented several proposals, the most important of which is the work on the development of basic education curricula that are directly related to the skills of creative thinking, as well as conducting studies on the importance of developing creative thinking skills in scientific subjects.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.