أثر الانحراف الفكري على الأمن الاجتماعي ( دراسة ميدانية في جامعة تشرين )

عادل العلي, غيث خيربك

Abstract


في ظل الأحداث الموجودة تؤدي المؤسسات الاجتماعية دور كبير في الوقاية من الانحرافات الفكرية والسلوكية لدى عدد كبير من الشباب الجامعي. وتشير الوقائع إلى أن الصراع بين الدول بدأ يأخذ طابعا فكريا حيث اتجه كل طرف إلى غزو الأفكار وتحريفها عن طريق وسائل عديدة: ثقافية كانت أم إعلامية بهدف طعن مبادئ وأخلاقيات الطرف الآخر وإضعاف قدراته، وتشتيت جهوده, وإثارة الفتن والشبهات والتشكيك في مبادئه وقيمه الثابتة التي يؤمن بها، وإحلال مفاهيم وقيم وأفكار بديلة ذات منطلقات منحرفة تؤدي بشكل أو بآخر إلى الانهيار الفكري والاجتماعي للمجتمع.
يتناول البحث الحالي أثر الانحراف الفكري على الأمن الاجتماعي للمجتمع، ولتحقيق أهداف البحث تم تصميم استبانة، وتطبيقها على عينة من الطلاب المداومين من قسم علم الاجتماع السنة الرابعة في جامعة تشرين بلغت /61/ طالبا وطالبة للعام الدراسي 2016-2017م، وانتهى البحث إلى النتائج التالية:
- كشفت الدراسة عن مدى ارتفاع وعي أفراد العينة لدور المؤسسات الاجتماعية في الوقاية من الانحراف الفكري.
- أظهرت الدراسة أن مظاهر الانحراف الفكري المختلفة تؤدي إلى زعزعة الأمن الاجتماعي للمجتمع.
In light of the existing events, social institutions lead to a major role in preventing the intellectual and behavioral deviations of a large number of university youth. The facts indicate that the conflict between countries began to take on an intellectual character, with each party invading ideas and distorting them through various means: cultural or informational in order to challenge the principles and ethics of the other party and weaken its capabilities, dispersing its efforts and provoking strife and suspicions and questioning its principles, values and the replacement of alternative concepts, values and ideas with perverse principles that lead in one way or another to the intellectual and social collapse of society.
The present study deals with the impact of intellectual deviation on the social security of the society. To achieve the objectives of the research, a questionnaire was designed and administered to a sample of students of the Department of Sociology, the fourth year Sociology Students in Tishreen University, reaching 61 students. The Search yielded the following results:
- The study revealed the extent of the awareness of the sample members of the role of social institutions in the prevention of intellectual deviation.
- The study showed that the various manifestations of intellectual deviation lead to destabilizing the social security of society.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.