التوافق مع الحياة الجامعية وعلاقته ببعض المتغيرات لدى طلبة جامعة الفرات المستضافين في جامعة تشرين في ظل الأزمة السورية

سمية الأخرس

Abstract


هدفت هذه الدراسة لتعرف مستوى التوافق مع الحياة الجامعية لدى طلبة جامعة الفرات المستضافين في جامعة تشرين بعد ترك جامعتهم الأم بسبب الظروف الأمنية الراهنة التي تمر بها سورية من خلال بعض المتغيرات كالجنس والتخصص الدراسي ومكان السكن، وللإجابة على أسئلة الدراسة والتحقق من فرضياتها طبقت الباحثة مقياس التوافق مع الحياة الجامعية على عينة من طلبة جامعة الفرات المستضافين في جامعة تشرين،وبلغ عدد أفراد العينة (332) طالباً وطالبةً موزعين على متغيرات الدراسة المختلفة، وقد أظهرت نتائج البحث ما يأتي:جاء التوافق الاجتماعي في المرتبة الأولى والتوافق النفسي في المرتبة الثانية والتوافق الدراسي في المرتبة الثالثة، وتبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في محور التوافق النفسي تبعاً لمتغير الجنس وجاءت هذه الفروق لصالح الإناث، بينما لم توجد فروق في محوري التوافق الاجتماعي والدراسي تبعاً لمتغير الجنس، وبين البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية في محور التوافق الاجتماعي تبعاً لمتغير التخصص الدراسي وجاءت هذه الفروق لصالح الكليات الإنسانية، بينما لم توجد فروق في محوري التوافق النفسي والدراسي،كما تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في محور التوافق النفسي بين الطلبة وفقاً لمتغير مكان السكن وجاءت هذه الفروق لصالح (الطلبة الذين يسكنون في بيوت مع الأسرة)، وتبين وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين محاور التوافق مع الحياة الجامعية ومتغيرات الدراسة (الجنس، التخصص الدراسي، مكان السكن) وقد قدم البحث عدداً من المقترحات.
this study aims Specifying the level of adjusting with university life among the students of the University of Al-Furat hosted at Tishreen University after leaving their mother university due to the current security conditions experienced by Syria through some variables such as gender , study specialization and place of residence. In order to answer the study questions and verify their hypotheses, the researcher applied a measure of adjusting with university life on a sample of the students of the University of Al-Furat who were hosted at Tishreen University. The number of students in the sample (332) , The results of the study showed the following: The social adjusting came in first place and the psychological adjusting In the second place and the academicadjusting in the third place, and there are differences of statistical significance in the axis of psychological adjusting according to gender variable and these differences in favor of females, while there were no differences in the axes of social and academic adjusting according to gender variable, and the research there are differences of statistical significance in the axis of social adjusting The differences were found in favor of the humanitarian faculties, while there were no differences in the pivotal psychological and academic adjusting. There were also statistically significant differences in the level of psychological adjusting between the students according to the variable of the place of residence, The differences were found in favor Of those( who live in the houses with the family),There is relationship statistically significant correlation betweenaxes The adjusting with university life and variables(gender, academic specialization, the place stay). This study offered some propositions.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.