اتجاهات طلبة الصف الأول الثانوي نحو تعلم اللغة الفرنسية (دراسة ميدانية في مدينة اللاذقية)

هيام زريقي

Abstract


هدف البحث إلى تعرف اتجاهات طلبة الصف الأول الثانوي في مدينة اللاذقية نحو تعلم اللغة الفرنسية، وكذلك تعرف الفروق في اتجاهاتهم تبعاً لمتغيري (الجنس، الفرع). ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة صممت استبانة تضمنت (56) عبارة، موزعة على أربعة مجالات هي: (قيمة اللغة الفرنسية، استخدام اللغة الفرنسية خارج المدرسة، دور الأهل في تعلم اللغة الفرنسية، فوائد اللغة الفرنسية في الدراسة وفي الحياة المستقبلية)، وتم تطبيقها على عينة بلغت (434) طالباً وطالبة للعام الدراسي 2017/2018، وتم استخدام البحث الحالي المنهج الوصفي. وللحكم على صدق الاستبانة عرضت على (9) محكمين مختصين في كليّات التربية في الجمهورية العربية السورية. وتم التأكد من ثباتها بتطبيقها على عينة استطلاعية شملت (48) طالباً وطالبة من خلال حساب معامل ألفا كرونباخ (Cronbach – Alpha)، والذي بلغ (0.93).
وانتهى البحث إلى النتائج الآتية:
- وجود اتجاهات إيجابية نحو تعلم اللغة الفرنسية من قبل طلبة الصف الأول الثانوي في مدينة اللاذقية.
- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية في اتجاهات طلبة الصف الأول الثانوي في مدينة اللاذقية نحو تعلم اللغة الفرنسية تبعاً لمتغير الجنس، لصالح الإناث.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات طلبة الصف الأول الثانوي في مدينة اللاذقية نحو تعلم اللغة الفرنسية تبعاً لمتغير الفرع لصالح طلبة الفرعين العلمي والأدبي.
كما قدم البحث مقترحات عديدة، كان أهمها: الاهتمام بتعليم اللغة الفرنسية، وإقامة دورات تدريبية للمدرسين، وتزويد المدارس بالوسائل التعليمية اللازمة للمخابر لتوفير بيئة تعليميّة ملائمة.
The research aim to realized discusses the First Grade Secondary Students' Attitudes Towards Learning French in Lattakia City, and to study the different of such attitudes according to variables (sex, branch). To achieve the object of the research a questionnaire has been included (56) methods, distributed to four areas: (the value of French language, used French language outside school, the role of parents in Learning language French, usefulness French language in study and future life).
.then applied to a sample of students of (434) ones school year 2016/2017. The present research used the descriptive analytical approach. Validity of the questionnaire was established though a jury of (9) of the teaching staff of educational at Syrian Universities. Pilot sample consisted of (48) students, Reliability was established by Cronbach – Alpha Reliability (0.93 (.
The research ended up with the following results:
- The Attitudes of the first grade secondary students Towards Learning French in Lattakia City was positive.
- There were significant statistical differences in attitudes the First Grade Secondary Students toward Learning French according to variable sex in favor of the females.
There were significant statistical differences in attitudes the First Grade Secondary Students toward Learning French according to variable branch in favor of the scientific and literary branches.
The research introduced following proposals: Interest in learning French language, and Making training courses for French teachers, also Providing schools with supportive materials necessary for improving learning French.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.