السماع الصوفي- بوابة للولوج إلى عالم المطلق عند الشاعر الصوفي جلال الدين الرومي

برهان مهلوبي, ميساء علي

Abstract


اعتنى الصوفية على اختلاف مذاهبهم وفرقهم بما يسمَّى بالسَّماع والرقص الصوفي,وهذا إن دلَّ على شيء فإنَّه يدل على أن السّماع ظاهرة أساسية ,وعنصرٌ له دورٌ هام وفعال في صياغة التجربة الصوفية الروحية ؛ فهو يقوِّي الوجدو يبعث في النفس نوازع الحنين والشوق إلى عالم الغيب,ويهيء المُريد لدخول الحَضرة الإلهية ومعانقةِ المطلق, والعودة بالمريد إلى باطن ذاته فيعرِّيها ويكشف حقيقتها ويُعمّق الجانب الروحي فيها,كما يترافق السَّماع بأداء الحركات الراقصة الرمزية التي مِنْ شأنها أن تزيد التلاحم بين أفراد المجموعة التي تؤديها و تكشف عمق العلاقة بين المادي والروحيفي نفس( المؤدي –المريد)في تجربة تمتاز بخصائص تلخص تجربة الصوفي وتوضحها وتعري أسرارها . ويعد بحثُنا صورة موجزة عن دورالسّماع والرقص الصوفي ودلالاته التعبيرية في الاتحاد والتلاشي في الذات الإلهية كما تجلّت بوضوحتام في الطريقة المولوية التي أسسها جلال الدين الرومي .
In addition to their different directions and schools’sufis cared for what called:
sufism’s hearing and dancing ,in indication to the importance of hearing as a basic phenomenon with important role of making the spirtitualesufism experience.that what make the sufis believe that the hearing create love and passion of desire to haven and to the kingdom of good. Then prepare willer to be recalled by holly presence of god to embrasse the absolution ,then bring him back to himself to reveale the spiritual trouth with in it .
Hearing usually be attended with dancing moves wich intensify the joining group of dance.thus reveal the relation between the material and the spiritual in the willer soul.
This report offer abrief idea of soufism hearing and dancing and clearify the joining and vanishing among the holly spirit wich we can observe clearly in MAWLAWYA way founded by JALAL AL DDIN ALROUMI.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.