التجلّيات الدلاليّة للعنوان في قصص غسّان ونّوس

محمد مروشيه, هناء إسماعيل

Abstract


تزايد الاهتمام المعاصر بالعناوين؛ فقد عدّها بعض الباحثين نصوصاً مصغّرة تسهم في تشكيل وجهة نظر ابتدائيّة، تحفّز القارئ، وتوجّهه نحو معنى ما يريده المؤلّفون، وعدّها آخرون مجرّد فرضيّة للقراءة لا حكماً مسبقاً عليها؛ فقد توجّه القارئ باتجاه المعنى مباشرة، وقد تعمل على خداعه وتضليله أيضاً، ما يحقّق- بنظرهم- شعريّة أكبر وأغنى للنصوص الإبداعيّة. وفي كلتا الحالتين يظلّ العنوان الحلقة النصيّة الأولى التي يلتقي بها وعي القارئ مع النصّ بغضّ النظر عن نوع العناوين: واقعيّة، مواربة، رمزيّة وسواها.
وقد وقع اختياري على هذا البحث نظراً لما أظهرته نصوص غسان ونوس القصصيّة من تنوّع ينمّ عن وعي الكاتب بأهميّة العناوين، والدور الذي يمكن أن تؤدّيه في خدمة المعنى النصي، وهو ما يحاول هذا البحث مقاربته، وتسليط الضوء عليه.
The contemporary interest has increased with the titles, so that some researchers considered the titles as mini texts which contribute in forming a primary opinion that motivate the reader and guide him to some meaning that the authors referring to, and other researchers considered the titles just a hypothesis for reading, not prejudice, because it might lead the reader towards the meaning directly, and it might deceive and mislead him as well, which make the creative texts poetically bigger and richer, and in both cases the title remains the first textual episode that the reader’s awareness meet with the creative text, regardless the type of the titles: realistic, equivocation, symbolism and others.
My choice has fallen into this research because of the variety that Ghassan Wannous text stories’ have shown, which indicates the awareness of the writer about the importance of the titles, and the role it might perform in serving the textual meaning, and this is what this research aspires to approach and highlights.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.