المشكلات النمائية لدى عينة من أطفال طيف التوحد وعلاقتها ببعض المتغيرات( شدة الاضطراب , العمر )

عالية الرفاعي, ماري سقا

Abstract


هدفت الدراسة إلى التعرف على المشكلات النمائية ( الحس – حركية ) لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر العاملين في التربية الخاصة وذلك تبعا لمتغيرات شدة الاضطراب والعمر, بقصد التأكد من فرضيتي الدراسة, حيث تناولت الدراسة في عينتها 28 طفل يتوزعون حسب شدة الاضطراب إلى 8 حالات مصنفة بدرجة بسيط – متوسط و20 حالة بدرجة شديد , كما يتوزعون حسب العمر إلى 16 طفل أعمارهم ( 5-6 سنوات) و12 طفل أعمارهم من ( 7-11 سنة ) تم اختيارهم من المنظمة السورية للأشخاص ذوي الإعاقة - آمال .
وتم تطبيق أداة تحتوي مجموعة من المشكلات النمائية ( الحس – حركية ) على الأطفال , وقد أشارت النتائج إلى وجود مشكلات النمائية ( الحس – حركية ) موزعة على كافة الأبعاد حيث حصل ( التنظيم الزماني , التنظيم المكاني, الإدراك الحسي حركي, السلوك , التواصل , صورة الجسد ) على درجة متوسط فيما حصل بعد المهارات الحركية والتنسيق الحركي على تقدير ضعيف .
أما نتائج الفرضية الأولى أشارت إلى وجود فروق لصالح الأطفال ذو التقدير الشديد في كل الأبعاد الفرعية باستثناء بعد المهارات الحركية والتنسيق الحركي , كما أشارت نتائج الفرضية الثانية إلى وجود فروق لصالح الأطفال من عمر ( 7-11سنوات ) على الأـبعاد النفس الحركية ( السلوك , الإدراك الحسي حركي , المهارات الحركية والتنسيق الحركي , التنظيم المكاني ) . وجاءت أهم التوصيات بضرورة التوعية بأهمية الكشف المبكر عن خصائص التوحد في المراحل النمائية الاولى وتوفير بيئة داعمة للنمو الحسي الحركي بالإضافة لضرورة التوعية بأهمية عمل الفريق في تأهيل أطفال التوحد .
The study aimed to identify growth problems in a children with an Autism Spectrum Disorders depending on the variables of disorder intensity and age.
The study included 28 children (sample) ,8 cases that are classified as simple , medium, and 20 cases with a high degree.
The sample also divided according to the age of 16 children aged (5-6) years and 12 children aged (7-11) years were selected from Syrian Organization for Persons with Disabilities _Aamal
To achieve the goal of the study, researcher developed a scale of 36 items divided into 8 fields .
The results showed growth problems on all dimensions where (time regulation , locative regulation ,psychomotor perception , behavior , communication , body image ) got a middle score.
While the kinetic skills dimension and kinetic coordination were poorly evaluated.
The result of the first hypothesis indicated differences in favor of children with high evaluation in all sub-dimensions except kinetic skills dimension and kinetic coordination.
The result of the second hypothesis also indicated differences in favor of children aged (7-11) years on psychomotor dimensions (behavior, psychomotor perception , kinetic skills , kinetic coordination , locative regulation )
Study Recommendations: Through the results of the current study, the researcher reached a number of recommendations in this area the need to raise awareness of the importance of Psychomotor growth in children and how to provide a supportive environment.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.