الفروق في الثقة بالنفس وفقاً لمتغيرات النوع و التخصص ومكان السكن دراسة ميدانية في كلية التربية بجامعة تشرين

فؤاد صبيرة

Abstract


هدف البحث كشف وجود الثقة بالنفس لدى عينة من طلبة كلية التربية في جامعة تشرين، والكشف عن الفروق بين الذكور والاناث، والفروق وفق تخصص الشهادة الثانوية (أدبي- علمي)، ومكان السكن( ريف- مدينة)، وبلغت عينة الدراسة(62) طالب وطالبة من كلية التربية، وتم استخدام المنهج الوصفي، وتم الاعتماد على مقياس سدني شروجر ( Sidney Shrauger) وأعده للعربية عبدالله (1997).
توصل البحث للنتائج الآتية: توجد الثقة بالنفس بدرجة مرتفعة لدى عينة البحث، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تبعاً لمتغيرات(النوع، التخصص، مكان السكن). يقترح البحث زيادة الاهتمام بالمتغيرات الإيجابية للشخصية والتي من شأنها أن تدعم النواحي الإيجابية للشخصية وتحقق النمو النفسي والاجتماعي السليم، وتدعم النجاح والانجاز الأكاديمي للطلبة في جميع المراحل الدراسية.
The aim of the study was to reveal the existence of self-confidence in a sample of students of the Faculty of Education at Tishreen University, and to detect the differences between males and females, and differences according to the secondary certificate (literary-scientific) and the place of residence (rural-city) From the College of Education.
The descriptive method was used and was based on the Sidney Shrauger scale prepared by Abdullah (1997).
The research found the following results: There is self confidence in the research sample, and there are no statistically significant differences depending on the variables (gender, specialty, place of residence). The study suggests increasing attention to positive personality variables that will support the positive aspects of personality and achieve healthy psychosocial development, and support the success and academic achievement of students at all levels of study.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.