The Relationship between social adjustment and scholastic achievement (A field study of a sample of children in the child-friendly space In Jermana)

Authors

  • Samar Ali

Abstract

 

The current research aims to identify the relationship between social adjustment of children and their degree of achievement. The impact of the sex variable is known in a segment of children whose families were displaced during the period of the Syrian crisis from the Damascus countryside to the city of Jaramana.

The descriptive analytical approach was used in the field study and sample survey, which consisted of 100 child-friendly children and children in the city of Jaramana. The research tool consisted of a questionnaire to measure the social compatibility and educational achievement of children.,

The research has reached a number of results, the most important of which are:

-There is no significant correlation between the social adjustment of the sample and the academic achievement.

-There was a statistically significant correlation between the social adjustment of female sample members and the academic achievement.

-There was no statistically significant correlation between social adjustment of male sample members and academic achievement.


[1] المساحة الصديقة للطفل بمدينة جرمانا: أحد مشاريع هيئة مار افرام السرياني البطريريكي للتنمية بدمشق

References

- جبـل، فـوزي محمَّـد: السِّـكَّـة النَّـفسيَّـة وسيكـولوجيـا الشَّـخصيَّـة، المكتبة الجامعيَّـة، الاسكندريَّـة، مصر،(2000) ص 68 – 69

- بدور، غيثاء علي: مستوى الطُّـموح وعلاقته بالتَّـحصيل الدِّراسي، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة دمشق، كلِّـيَّـة التَّـربية،(2001) ص62.

- الحسين، فريدة الخلف: دراسة مقارنة بين فاعليَّـة التَّـذكُّـر الإرادي والتَّـذكُّـر اللاَّإرادي في التَّـحصيل الدِّراسي، رسالة ماجستير، جامعة دمشق، كلِّـيَّـة التَّـربية،(1992) ص72.

- المعهد الوطني لحقوق الإنسان العراق،2010. 247 http://www.nihriq.org/Arabic/?page_id=

- حمصي، أنطون: أصول البحث في علم النَّـفس، مطبعة الاتِّـحاد، دمشق، سورية. (1991)

- الرَّفوع، محمَّـد أحمد والقرارعة، أحمد عودة: التَّـكيُّـف وعلاقته بالتَّـحصيل الدِّراسي، مجلَّـة جامعـة دمشق للعلوم النَّـفسيَّـة والتَّـربويَّـة، منشورات جامعة دمشق، المجلَّـد 20، العدد الثَّـاني، (2004) ص 119 – 145.

- سليمان، سعاد، والمنيزل عبد اللَّـه: درجة التَّـوافق لدى طلبة جامعة السُّـلطان قابوس وعلاقتها ببعض المتغيِّـرات، مجلَّـة دراسـات (العلوم التّـربويَّـة)، المجلَّـد 26، العدد (1). (1999)

-الشاوي، رعد. نماذج تطبيقية للتعامل مع أسر اللاجئين. جامعة الامارات العربية المتحدة،2006، ص126.

- الفارس، مجدي. أثر برنامج إعلامي في تشكيل الاتجاهات نحو بعض المضامين الكاريكاتيرية لدى الشباب الجامعي، رسالة دكتوراه، معهد الدراسات والبحوث التربوية، جامعة القاهرة ،2006، ص50.

- ACT سياسة لحماية الطفل، الأمم المتحدة، حماية الطفولة، أيار 2015.

المراجع الأجنبيَّـة:

-BACKER, RAND SIRYK: Measuring Adjustment to College, Journal of Counseling Psychology. (1989)

-BRAGG & THREES AND ANN: A Study of Relation Ship Between Adjustment to College and Fresh Man Retention, Journal of Proudest. (1995)

-BROOKS, J REED AND GRAVVEY, A. M.: Background for Community Level Work on Educational Adjustment in Adolscevce: Reviewing The Literatare on con't Ributing Factors, Journal of Child Trends, U. S. (2001)

Published

2018-12-24

How to Cite

Ali, S. . (2018). The Relationship between social adjustment and scholastic achievement (A field study of a sample of children in the child-friendly space In Jermana). Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 40(6). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/5720