التنظيم الذاتي الأكاديمي وفقاً لبعض المتغيرات (دراسة ميدانية لدى عينة من طلبة كليتي الهندسة المدنية والتربية بجامعة دمشق)

محمـود ميـلاد, سليمان كاسوحة, ثائر عيسى

Abstract


هدف البحث الحالي إلى الكشف عن العلاقة بين التنظيم الذاتي الأكاديمي وكل من الجنس والتخصص الدراسي, وذلك لدى عينة من طلبة كلية الهندسة المدنية وكلية التربية بجامعة دمشق، كما هدف إلى تعرّف الفروق التي تعود إلى التخصص والجنس ( ذكور وإناث). استخدم الباحث المنهج الوصفي وذلك لملائمته لطبيعة البحث الحالي. تكونت العينة من (115) طالباً وطالبةً, بواقع (62) طالباً وطالبةً من طلبة كلية التربية، و(53) طالباً وطالبةً من طلبة كلية الهندسة المدنية، بلغ عدد الإناث (59) طالبةً، والذكور (56) طالباً, وقد طبق على هذه العينة مقياس التنظيم الذاتي الأكاديمي، وذلك بعد التحقق من صدقه وثباته.

أظهرت النتائج وجود فروق في مستوى التنظيم الذاتي الأكاديمي لصالح طلبة كلية التربية وفروق حسب الجنس, وذلك لصالح الإناث, وأن كل من التخصص والجنس كان لهما أثراً كبيراً في التنظيم الذاتي الأكاديمي, وفي ضوء النتائج، قدم الباحث مجموعة من المقترحات لتحسين التنظيم الذاتي الأكاديمي لدى الطلبة وذلك لتحقيق أهدافهم العلمية على نحو فعال.

The aim of the current research is to explore the relationship between academic self-regulation and  in a sample of students of the Faculty of Civil Engineering and the Faculty of Education at Damascus University, in addition to knowledge of the differences in both academic self-regulation and due to specialization and sex (males and females). The sample consisted of (115) male and female students with 62 students from the Faculty of Education and (53) males from the Faculty of Civil Engineering. The number of male and female students was( 59 females and 56 students. .

For this purpose, the measure of academic self-regulation was used, after verifying their sincerity and persistence with the sample members of the current study. The results showed that the effect of both specialization and gender had a significant impact on academic self-regulation


References


- إبراهيم إبراهيم, أحمد: التنظيم الذاتي للتعلم والدافعية الداخلية في علاقتهما بالتحصيل الأكاديمي لدى طلاب كلية التربية (دراسة تنبؤية), مجلة كلية التربية, جامعة عين شمس, 2007, عدد31, ج3, 115-96 .

-

- ابراهيم, لطفي عبد الباسط: مكونات التعليم المنظم ذاتيا في علاقتها بتقدير الذات والتحصيل وتحمل الفشل أكاديميا, مجلة مركز البحوث التربوية بجامعة قطر, العدد العاشر, السنة الخامسة, 232,199,1996.

-

- الجراح, عبد الناصر: العلاقة بين التعلم المنظم ذاتياً والتحصيل الأكاديمي لدى عينة من طلبة جامعة اليرموك, المجلة الأردنية في العلوم التربوية:2010,مجلد6, , عدد 4, 333-348.

-

- الطحان, محمد خالد, مبادئ الصحة النفسية, الطبعة الثالثة, دار القلم للنشر والموزيع, الإمارات العربية, دبي, .81-7676-81,1992

-

المراجع الأجنبية:

- BALE, F; ZHANG, T; TACHAIYAMA, Effect of self regulated learning course on the academic and graduation rate of college student an academic. Journal of colleg reading and learning, America, 2008, 39, 54-37.

- CROSS, C; P, COPPIN, L. T.; CAMBELL, A. Sex differences in impulsivity: a meta- analysis. Psychol. Bull.2011, 137, 97–130.

- CUIXINE, BENG. Self Regulated Learning Behavior of College Students of Science and Their Academic Achievement, Physics Procedia Volume 33, 2012, Pag, 146- 150.

- DUCKWORTHD, A. L., KERN M. L. A meta-analysis of the convergent validity of self-control measures. Educational psychology.2011,45, 259–268.

- EISENBERG N., SPINARED,T. L. Emotion-related regulation: sharpening the definition. Child Dev.2004, 75, 334–339.

- ESHENBECKE H.,KOHMANN C. LAHAUS A. Gender differences in coping strategies in children and adolescents. J. Individ. Differ. 2007,28, 18–26.

- GARY, L; Aptitude construct learning process and Achievement Stamford UN. Press,1982,65-69.

- LIMON M. A TRIBUTE to P.R. PINTCH: contribution to psychology and education. Electr. J. Res. Educ. Psycholgy.2004, 2, 159–210.

- MISCHEL W. The Marshmallow Test: Mastering Self-Control. New York, NY: Brilliance Corp,2014,47.

- MOHAMMADI POUR. Psychometric Indices of academic self- regulation learning scale, Saussrea, 2015, ISSN: 0373-2525, Vol. 3, PP: 69-79.

- RISENBERG, R, & ZIMMERMAN, B.j self regulated learning in gifted student,roper review , 1992; 98-101.

- SWANSONS J., VALIENTE C.,LEMERY- CHALFANT K., O'BRIEN T. C. Predicting early adolescents' academic achievement, social competence, and physical health from parenting, ego resilience, and engagement coping.2011

- ZIMMERMAN B. J. Investigating self-regulation and motivation: historical background, methodological developments, and future prospects. Am. Educ. Res. J.2008, 45, 166–183.

- ZIMMERMAN B. J. Self regulated learning and academin achievement. Educ. Psychol.1990, 25, 3–17.

- ZIMMERMAN B. J., LABUHN A. S. Self-regulation of learning: process approaches to personal development, in APA Educational Psychology,2012, 64-67.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

هيئة التحريرأمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة