مسارات الصُّورة في يائيّة العجَّاج

عبد الكريم يعقوب, راما حسن محمود

Abstract


مسارات الصُّورة في يائيّة العجَّاج

عبد الكريم يعقوب

راما حسن محمود

أوضحت مسارات الصورة ضمن بناء اليائية ، وظائف نفسيّة و دلاليّة ، تجاوزت الحيِّز المكاني الفيزيائي الذي تُحدِّدهُ حاسة البصر ، من خلال الاستعانة بالتقنية التشكيلية للصورة في إظهار الحالة الشعورية ، و الرغبات الذاتية بحسب انطلاقاتها ، و توقفاتها التكوينية ، ممَّا ولَّدَ  مسارا ت صورية نابعة من المنطلق الوجداني و الفكري معاً .

وقد سارت الصورة ضمن حيِّز وصفي ، اتخذ من النسق التقابلي صفة له ، وفي بعض الأحيان ، نجد نسقاً مترادفاً جعل من الراجز ركناً في حوارية صامتة ، لا يظهر منها سوى صوته ، الذي يوجِّهه نحو الآخر (الموصوف)  .

وقد عمل العجَّاج في يائيته هذه على رصد الجزئيات، و صفاتها التأثيرية في شخصيات الحدث، و التوتر العاطفي الذي تخلقه الصيغ ، التي تكونُ فجوةً على صعيد تشكيل الصورة ، من خلال البنية التشبيهية القائمة فيها ، ثم الانتقال إلى الشحنة الدلالية التي تحتويها الصورة .

The traces of the image within the construction of the rhyme have shown the psychological and semantic functions, exceeded the physical space determined by the sense of sight, using the technical technique of the image in the presentation of the poetic state, and desires according to its start, and formative stops, which generated visual traces stemming from both emotional and intellectual basis.

The image has come into a descriptive space, taken from a corresponding pattern and, in some cases, a synchronic pattern that has made Ajaj a pillar of silent dialogue, with only his voice pointing to the other (described).

Al-Ajaj worked on monitoring the particles, their affective characteristics in the characters of the event, and the emotional tension created by the formulas, which is a gap in the image formation through the analogous structure in it, and then moving to the semantic charge contained in the image.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة