دور المعاجم في حفظ اللغة العربية وتعليمها المعجم الطبي الموحد أنموذجاً


Abstract


يتناول البحث أهمية المعاجم العربية في الذود عن اللغة العربية وضمان سلامتها من الدخيل اللغوي من اللغات الأخرى، والأخطاء الشائعة، والهجين اللغوي، الذي يؤدي إلى موت اللغة وضعفها، إضافة إلى الدور الكبير الذي تؤديه المعاجم في العملية التعليمية التعلمية إذا ما وُظف بالطريقة المناسبة، واستثمر استثماراً حقيقياً.

وتطرق البحث للجهود الكبيرة والعناية الخاصة التي بذلتها الأمم الأخرى في تأليف المعاجم اللغوية العامة، والمعاجم اللغوية المتخصصة في كل ميدان من ميادين استعمال اللغة مثل: القطاع الصحي، والإعلامي، والهندسي، والتجاري، والدبلوماسي، والسياسي، وغير ذلك...

ولاشك أن المجال الصحي من أهم المجالات التي تستعمل فيها اللغة، ومن أكثر الميادين التي ينبغي أن تختار اللغة فيها بعناية ودقة كبيرة، لأن الأخطاء التي تقع في استخدام اللغة وسوء الفهم بين الطبيب والمريض من الممكن أن تؤدي إلى نتائج لا تُحمد عقباها.

ومن هنا تعرض البحث إلى الحديث عن المعجم الطبي الموحد ودوره في تعليم اللغة العربية للمنتسبين إلى العلوم الصحية، والعاملين في القطاع الصحي، من أطباء وممرضين وفنيين وصيادلة، لما لهذه الشريحة من قدر كبير من الأهمية، وكيفية الإفادة من هذا المعجم في تعليم اللغة العربية لهذه الشريحة من المتعلمين.

وخلص البحث إلى جملة من النتائج والتوصيات والمقترحات.

The research deals with the importance of Arabic dictionaries in defending the Arabic language and ensuring its integrity from the linguistic intruder of other languages.

The common mistakes and linguistic hybrid which leads to the death and weakness of language, in addition to the big role played by dictionaries in the learning educational process especially if it is employed in the suitable way and invested in a real one.

The research touched upon the great efforts and the special care that were made by other nations in the composition of general linguistic dictionaries and the linguistic dictionaries specialized in all fields of language's use such as the health, media, engineering, commercial, diplomatic and political sectors and others.

There is no doubt that the health field is one of the most important fields in which the language is used, and one of the most fields in which language must be chosen carefully and accurately because errors occurs in the use of language and misunderstanding between the doctor and patient can lead to very bad results.

Hence the research is presented to talk about the unified medical dictionary and its role in teaching the Arabic language to the members of health sciences, and the workers in health sector such as doctors, nurses, technicians and pharmacists because this segment is of great importance and how to benefit from this dictionary in teaching Arabic to this group of learners.

The research concluded with a member of conclusions, recommendations and proposals.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

هيئة التحريرأمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة