استخدام نموذج راش في تدريج اختبار مهارات معلم الصف في تعرّف التلامذة ذوي صعوبات التعلم

منذر بوبو, أنساب شروف, نورا سلمان

Abstract


هدفت الدراسة إلى تدريج اختبار يقيس مهارات معلم الصف في تعرّف صعوبات التعلّم عند التلامذة ذوي صعوبات التعلم، تكون الاختبار من 60 مفردة وقد تم تطبيق البحث على 300 من المعلمين، بينت الدراسة الإحصائية بأن افتراضات النظرية الحديثة في القياس والتقويم قد تحققت كما أظهرت نتائج تدريج الاختبار بعد استبعاد 5 مفردات بأن الاختبار ثابت، وقد بلغ معامل ثبات المفردات /0.97/ ومعامل ثبات الأفراد /0.68/. كما تبين أن مفردات الاختبار غطت مدى الصعوبة بشكل جيد فتراوحت قيمة صعوبة المفردات ما بين /-2.48/ و /2.05/ لوجيت. وقيم قدرة الافراد ما بين /-1.26/ و /2.13/ لوجيت. ووقعت قيم جميع المفردات ضمن قيمة احصائي الملاءمة لنموذج راش.

This study aimed to arranging the items of the  teacher's skills test in identifying learning difficulties. The test was made up of 60 items and The sample of the study included (300) teachers. The statistical study showed that the assumptions of the Items response theory (IRT) have been achieved as the results of the test scale after omitting 5 items showed that the test is constant. Stability vocabulary coefficient was /0.97/ and Stability of individuals coefficient was /0.68/. It turns out that the test covered how difficult vocabulary, vocabulary difficulty value ranged between/2.48/and/2.05/logt. And evaluated the ability of individuals between 1.26 and 2.1.13 logitech. The values of all vocabulary were included in a statistical value corresponding to the Rush model.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة