الحذف ظاهرة قاعدية و وظيفة جمالية

زيداء غفر

Abstract


الحذف ظاهرة لغوية عني بها الدرس اللغوي العربي التراثي عناية كبيرة على يد كبار علماء اللغة من نحويين وبلاغيين، لكنّ هذه العناية بقيت حبيسة الإشارة إلى مواطن الحذف، ومعرفة أسبابه وأغراضه البلاغية، بعيداً عن الغوص في أبعادها الجماليّة الحقيقية.

سيقدم هذا البحث الحذفَ كعنصر جمالي من جماليات اللغة، ومؤشر على حيويتها التي تتجاوز حدود القواعد، وتشي بما بين سطورها من معانٍ وأسرار، وسيبيّن أن ردّ الحذف بشكل مطلق إلى أسباب، مثل: الاستخفاف، أو كثرة الاستعمال، أو دلالة المقام أو المقال على المحذوف وغيرها مما جاء عند النحاة، و الإيجاز، أو الترحم، أو التعجب وغيرها من الدلالات الموجهة مما جاء عند البلاغيين، فيه تقييد لحركة اللغة باتجاه بناء علاقات سياقية جديدة تنضح بالجمال والمعاني الضمنية الجديدة .

 

Ellipsis is a linguistic phenomenon which was greatly cared for by traditional Arab linguistic lesson by leading linguists of both grammarians and rhetoricians, but this care remained signal locked to the ellipsis locations, to know its reasons and its rhetorical purpose, far away from diving into its real aesthetic dimensions.

This research will submit ellipsis as an aesthetic element of language aesthetics, and an indicator on its vitality which exceeds rules limits, and revels what are there between lines of meanings and secrets, as it will reveal that ellipsis reversion absolutely for reasons, like : disregard, or overuse, or denominator and saying significance on the omitted text and other reasons which came from grammarians, and briefing or wishing mercy, or exclamation  and others of the guided indications of what came from the rhetoricians, it has restriction of language moving towards building new contextual relations full of beauty and new implied meanings.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

هيئة التحريرأمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة