درجة تطبيق مدرسي الرياضيات معايير الجودة العالمية في التدريس ودرجة توافر البيئة التعليمية اللازمة لتطبيقها دراسة ميدانية في المدارس الثانوية الرسمية في مدينة اللاذقية

روعة جناد, رغداء نصور, علي حسن

Abstract


هدفت الدراسة التعرف على درجة تطبيق معايير الجودة الشاملة في تدرس الرياضيات في مدارس مدينة اللاذقية, ودرجة توافر البيئة التعليمية اللازمة لتطبيقها, في ضوء متغيرات:( الخبرة, والمؤهل العلمي, والجنس) في المدارس الثانوية الرسمية.

كما اتبع البحث المنهج الوصفي وتكونت عينته النهائية من (100) مدرساً ومدرسة للرياضيات من مدرسي الرياضيات في المدارس الثانوية مدينة اللاذقية, واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات اللازمة للإجابة عن أسئلة البحث.

وتم استخدام الأساليب الإحصائية التالية : معامل ألفا كرونباخ لقياس ثبات أدوات البحث كما استخدم البحث التكرارات والنسب المئوية, والمتوسط الحسابي والانحراف المعياري. واختبار (ت) استيودنت. واختبار تحليل التباين الأحادي One Way ANOVA))

وتوصل البحث إلى عدد من النتائج  أهمها ما يلي: إن درجة توافر معايير الجودة الشاملة_ التي عرضت من خلال استبانة البحث_ في تدريس الرياضيات في المدارس الثانوية لمدينة اللاذقية متوسطة وفقاً لآراء المدرسين, وبين البحث وجود مستوى عالي من التقويم والاختبارات في مدارس مدينة اللاذقية. كما توصل البحث لضعف مستوى الأجهزة والوسائط التعليمية في مدارس مدينة اللاذقية, وضعف مستوى مكتبة المدرسة ومحتوياتها باللغتين العربية والانكليزية, مما يدل على ضعف مستوى البيئة التعليمية اللازمة لتطبيق معايير الجودة العالمية في تدريس الرياضيات.

و في ضوء نتائج البحث قدم الباحث عدداً من التوصيات أهمها: إجراء دراسة مماثلة في بقية مدارس الجمهورية العربية السورية, وإجراء دراسات مماثلة فيما يتعلق ببقية المدرسين مثل (الفيزياء– الكيمياء– العلوم– اللغات.... كما أوصى البحث بدعم المدارس بالموارد المادية والمالية لتحسين البيئة التعليمية من حيث :(قاعات التدريس, المخابر, الأجهزة والوسائل التعليمية, مكتبة المدرسة) بصورة ملموسة.

The study aimed to identify the degree of application of the total quality standards are applied in the teaching of mathematics in the schools of Lattakia and the degree of availability of the educational environment to be applied in light of the variables: (experience, qualification, gender) in the schools of the official secondary schools, The research also followed the descriptive approach. The final sample consisted of (100) mathematics teachers and school teachers in the secondary  schools of Lattakia. The questionnaire was used as a tool to collect the data needed to answer the research questions. The following statistical methods were used:

-Pearson coefficient to measure the correlation between the adequacy of the criteria and their suitability.

- Alpha Kronbach coefficient to measure the stability of the research tools.

- Duplicates and percentages, mean arithmetic and standard deviation.

- Test (t).

- One way ANOVA test

The research found a number of results, the most important of which are the following: the degree of availability of the total quality standards in the teaching of mathematics in the secondary schools of Lattakia is medium according to the views of the teachers. and the research has a high level of assessment and testing in the secondary schools of Lattakia. The study also found that the level of educational devices in the Lattakia schools is weak and that the school library and its contents are weak in both Arabic and English. This indicates the weak level of the educational environment required to implement international quality standards in the teaching of mathematics.
In light of the research results, the researcher made a number of recommendations, the most important of which are: Conduct a similar study in the rest of the Syrian Arab Republic schools and conduct similar studies in relation to the rest of the teachers such as physics, chemistry, science, languages.

The research also recommended supporting schools with material and financial resources to improve the educational environment in terms of: (classrooms, laboratories, teaching aids and devices, school library) In concrete terms.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة