تَيْمةُ الموت في ديوان "قفزة في الهواء" لممدوح عدوان

طلال حسن

Abstract


يدرسُ البحثُ موضوعة الموت في آخر مجموعة شعريّة للشّاعر ممدوح عدوان، وهي "قفزة في الهواء"، ويبيّن أنّ ظهور هذه التّيْمة لافتٌ نظراً لحضورها في عدد كبير من القصائد يفوق نسبة حضورها في أعماله الأولى. ويخلص البحثُ إلى أنّ معاناة الشّاعر الطّويلة مع المرض، وإحساسه بالعجز والضّعف واقتراب الموت هو العامل المؤسّس لهذه الظّاهرة.

ويمكن أن نلحظ شكلين لصورة الموت: أولهما أنّ الموت نهاية حتميّة لا مفرّ منها، ولذلك يسلم له الشّاعر من دون اعتراض، وثانيهما أنّ الموت تحوّلٌ، وهي رؤية تصوّر وعي من يؤمن بانتقال الرّوح من كائن إلى آخر حتى تتطهّر، وتعود إلى المصدر الذي هبطت منه.

يؤيّد الباحث ما يذهب إليه بشّواهد شّعرية مناسبة وبآراء بعض الفلاسفة، ويحاول تحليلها ودراستها بدقّة.

This piece of research examines the concept of death in MamdouhUdwan's final poetical anthology "A Jump in the Air", and manifests that this concept is attractive since it appears in a large number of poems that exceeds its appearance in his early works. It concludes with the poet's chronic suffering from disease, and his parallesitic feeling of helplessness, faint, and the ominous death that altogether underlies such a phenomenon.

It is feasible to observe two forms of the death image: first, that death is a mere inevitable end that is unescapable—thus the poet relinquishes with no objection, second, that death is a mere transformation—and this is an insight that visualizes the understanding of those who believe in the transference of the soul from one human being into another up until it purges and ascends to where is initially descended form.

Vying for crystallization, this paper presents supportive appropriate poetical proofs in addition to a few philosophers' viewpoints as well as it endeavours to analyze and scrutinize them quite precisely


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة