العوامل المؤثرة في تأخر سن الزواج من وجهة نظر الشباب الجامعي

أسامة محمد, مجد عاقل

Abstract


يتناول هذا البحث العوامل المؤثرة في تأخر سن الزواج عند الشباب الجامعي(العامل الاقتصادي, و العامل الاجتماعي, و العامل التعليمي, و العامل الأمني) ويهدف هذا البحث إلى وضع تصور عام عن مفهوم الشباب وخصائصهم و ثقافتهم, وإيضاح مفهوم الزواج, وتسليط الضوء على أهم العوامل المؤثرة في تأخر سن الزواج, والتوصل إلى مجموعة من المقترحات والتوصيات ذات الفائدة العلمية فيما يخص عملية اتخاذ قرار الزواج.

ومن أبرز النتائج التي تم الوصول إليها أن تراجع كل من العوامل الاقتصادية والأمنية والاجتماعية على الترتيب يؤثر بشكل سلبي ويساهم في تأخر سن الزواج, في حين ان مستوى التعليم لا يؤثر على تأخر سن الزواج.

This research deals with factors affecting the delay in the age of marriage among university youth (economic factor, social worker, educational worker, and security worker). This research aims to develop a general perception of the concept of youth and their characteristics and culture, Factors affecting the delay in the age of marriage, and to arrive at a set of proposals and recommendations of scientific interest in the decision-making process of marriage.

One of the most prominent findings is that the decline in economic, security and social factors, respectively, negatively affects and contributes to the delay in the age of marriage, while the level of education does not affect the delayed marriage age.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة