المرونة النفسية وفق بعض المتغيرات "دراسة ميدانية لدى عينة من طلبة كليتي الهندسة المدنية والتربية في جامعة دمشق"

محمـود ميـلاد, سليمان كاسوحة, ثائر عيسى

Abstract


هدف البحث الحالي إلى تعرّف مستوى المرونة النفسية لدى عينة من طلبة جامعة دمشق, وتعرف الفروق في مستوى المرونة النفسية وفق متغير التخصص (هندسة مدنية وتربية) ومتغير الجنس (ذكور وإناث). استخدم الباحث المنهج الوصفي وذلك لملائمته لطبيعة البحث الحالي, وتكونت عينة البحث من (115) طالباً وطالبةً, بواقع (62) طالباً وطالبةً من طلبة كلية التربية، و(53) طالباً وطالبةً من طلبة كلية الهندسة المدنية، حيث بلغ عدد الإناث (59) طالبةً، والذكور (56) طالباً, وقد طبق على هذه العينة مقياس المرونة النفسية الذي أعده كونور ودافيدسون (2003)، وذلك بعد التحقق من صدقه وثباته من قبل الباحث.

أظهرت النتائج أن مستوى المرونة النفسية لدى أفراد العينة مرتفع, كما أظهرت وجود فروق في مستوى المرونة النفسية بين طلبة كلية التربية وكلية الهندسة المدنية, وذلك لصالح طلبة كلية التربية, ووجود فروق في مستوى المرونة النفسية وفق متغير الجنس, وذلك لصالح الذكور. استناداً الى النتائج, قدم الباحث مجموعة من المقترحات لتحسين مستوى المرونة النفسية لدى الطلبة.

 

The aim of this research is to determine the level of psychological resilience in a sample of Damascus University students. And to know differences in the psychological resilience according to the specialization variable (civil engineering and education) and to sex variable. The researcher used the descriptive approach which suits the current research.

The sample consisted of (115) male and female students with (62) students from the Faculty of Education and (53) from the Faculty of Civil Engineering. The number of male and female students was( 59) females and (56) students. .

The scale of psychological resilience of Connor and Davidson (2003), was applied after verifying its validity and stability by the researcher.

Results showed that the level of psychological resilience in the sample is high, and there were differences in the level of psychological resilience between the students of the Faculty of Education and the Faculty of Civil Engineering, in favor of the students of the Faculty of Education and the existence of differences in the level of psychological flexibility according to the gender variable, in favor of mal.

Based on the results, the researcher presented a set of proposals to improve students' psychological resilience.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة