العتبات النصّيّة في رواية طوق الياسمين للكاتب واسيني الأعرج

يعقوب البيطار, زكوان العبدو, حميدة الشيخ حسين

Abstract


لم تكن العتبات من دواعي الاهتمام في النقد قبل توسّع مفهوم النّصّ، ولم يتوسّع مفهوم النّصّ إلاّ بعد أن تمّ الوعي والتقدّم في التعرّف على مختلف جزئيّاته وتفاصيله، ولقد أدّى ذلك إلى تبلور مفهوم التفاعل النصّي، وتحقّق الإمساك بمجمل العلاقات التي تصل النصوص بعضها ببعض، والذي صار يحتلّ حيّزاً مهمّاً في الفكر النقديّ المعاصر. فقد كان هذا التطوّر في فهم النّصّ والتفاعل النّصّيّ مناسبة أعمق لتحقيق النظر إلى النّصّ، بوصفه فضاء، ثمّ جاء الالتفات إلى عتباته.

إنّ النّصّ لا يمكن أن يُقدّم عارياً من النصوص التي تسيّجه، لأنّ قيمته لا تتحدّد بمتنه وداخله فقط، بل أيضاً بمختلف النصوص التي يتشكّل بها، فقد سعى النقد المعاصر اليوم إلى العناية تنظيراً وتطبيقاً بما يُسمّى (مداخل النصّ) أو (عتبات النصّ)، بعد أن ظلّ إلى وقت قريب من الجوانب المهمّشة في النقد.

ويرجع هذا الاهتمام إلى ما تشكّله هذه المداخل من أهمّيّة في قراءة النّصّ، والكشف عن مكانته ودلالته الجماليّة، فهذه العتبات هي علامات لها وظائف عديدة في إيجاد رغبات انفعاليّة لدى المتلقّي تدفعه إلى اقتحام النّصّ.

 

The thresholds were not of interest in criticism before the concept of text was expanded. The concept of text did not expand until after the awareness and progress in identifying its various parts and details had been crystallized. This led to the crystallization of the concept of textual interaction. Has become an important space in modern critical thought. This development of text comprehension and textual interaction was more appropriate to achieve the view of text, as space, and then came to pay attention to its thresholds.

The text can not provide naked texts that distort it, because its value is determined not only by its content and itself, but also by the various texts it forms. Contemporary criticism today sought to take care of the so-called "text entries" or "thresholds of text" That until recently was left to the marginalized aspects of criticism.

This attention is due to the importance of these entries in the reading of the text, and the disclosure of its status and aesthetic significance, these thresholds are signs have many functions in the creation of emotional desires of the recipient push him to break into the text.

 


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة